Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ny og større Carens, oktober-klar BilNorge var mutters alene norsk da Kia presenterte sin nye Carens på bilutstillingen i Madrid. Ikke en gang importøren var til stede. Vi kan berolige ham, alle tegn tyder på at den fremdeles blir en varebil også. |
||||||||||||||||
Både og Carens selger nesten like mange i varebilutgave som personbil. 11 mot 15 så langt i år for eksempel. Disse tallene forteller vel også at det ikke er en av topp-ti modellene vi snakker om her, men den er viktig i den kommende Kia-satsingen som jommen er imponerende nok. De solgte snaue 1.400 eksemplarer i fjor, i år snakker de alvorlig om 2.800. Den nye Carens kommer ikke til å hjelpe noe særlig til her, riktignok er det budsjettert med en årstakt på 300 eksemplarer, men siden bilen ikke kommer til Norge før i oktober, rekker den ikke å sette preg på årets resultater.
Grei MPV Den har fått bredere sporvidde og lenger akselavstand, og en ny utforming av drivstofftanken skal ha gjort gulvet bak enda flatere. Derved tyder alt på at man fremdeles kan finne varebil-mål på innsiden her, slik at grønne skilt blir mulig. At gulvet er blitt 40 mm lavere og taket 40 mm høyere er imidlertid ikke bare viktig for varebilmuligheten, det betyr også at man sitter bedre på bakerste rad enn i de fleste konkurrentene. Og da blir ikke avgiftshandicapet på hestekreftene så tydelig heller, for enten man bestiller den som bensin- eller diesel-utgave, ender man opp med rundt 140. Det er mer enn hva konkurrentene starter på, og dermed blir også prisen høyere enn konkurrentene. Hva prisen blir har man riktignok ingen indikasjon på enda.
|