Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Gode erfaringer med ny lakkserie Ekeri Oy er i dag Finlands ledende produsent av trailere, tilhengere og påbygg til lastebiler. På årsbasis leverer fabrikken i Kållby cirka 500 enheter. Fabrikken råder over et topp moderne anlegg til lakkering, slik at kundene kan få oppfylt sine ønsker med hensyn til farger og design. |
||||||||||||||||
Høy kvalitet har i mer enn 60 år vært ledetråden for det familieeide firmaet. Utgangs¬punktet var et snekkerverksted som i årenes løp har utviklet seg til et firma som beskjeftiger cirka 150 medarbeidere. Åtte av disse er ansatt i lakkeringsavdelingen. ”Vi arbeider i et nisjemarked der vi skreddersyr hver enhet for den enkelte kunden, og de fleste kundene har helt spesifikke ønsker om hvordan enheten skal se ut. Dessuten stiller kundene store krav til kvaliteten, så vi foretrekker at all lakkering skjer hos oss selv,” forteller teknisk direktør Tom Eklund. ”I flere år brukte vi Glasurits Serie 18-lakker, som vi var meget fornøyd med. Men EU gjennomfører som kjent et VOC-direktiv for å forbedre miljøet. Vi har derfor valgt å være blant de første som bytter ut Serie 18- med Serie 68-. Ekeri har i regelen langtidsavtaler med sine leverandører av farger og lakker, så det var relevant for oss å overveie Glasurits Serie 68- som vår fremtidige lakk. På den måten kunne vi i god tid gjøre oss klare til 1. januar 2007, da VOC-direktivet trer i kraft i Finland.” Tom Eklund sier at Ekeri valgte Glasurits Serie 68- etter grundige utprøvinger av lakker fra forskjellige leverandører: ”Våre tester viste at Glasurits Serie 68- har en like fremragende dekkevne og enda kortere tørketiden enn for Serie 18-. Det ser vi som to meget vesentlige fordeler. ”Jeg har inntrykk av at medarbeiderne som arbeider med den nye lakken også er meget fornøyd med den, og på flere punkter er den bedre enn den tidligere. Vi ser ingen ulemper ved overgangen til Serie 68-, bortsett fra den høyere prisen. Til gjengjeld kan vi regne med et lavere forbruk per lakkert enhet,” sier Tom Eklund. Lakk og karosseri er hovedtema i MotorBransjens juniutgave.
|