Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Tenneco vil tredoble CES-produksjonen
Tenneco venter seg økende markedsandel for sine elektroniske støtdempere som brukes i selskapets elektronisk styrte opphengsystemer (CES). Det anslås at produksjonen vil bli tredoblet i løpet av to år. |
||||||||||||||||
- Siden vi lanserte CES i 2002 har etterspørselen etter denne teknologien økt kraftig, og det er på denne bakgrunn vi regner med at produksjonen i 2007 vil være tre ganger så høy som i 2005, opplyser Sandro Paparelli, ansvarlig for Tennecos støtdempervirksomhet på OE-siden i Europa. CES er et opphengsystem som til enhver tid tilpasser dempingen i forhold til veiforholdene, bilens hastighet, styremanøvrer og sjåførens kjørestil. Det er utviklet av Tennecos ingeniører i Europa i samarbeid med Öhlins Racing. - Den gjør oss i stand til å fintrimme kjøretøy til å tilpasse seg serier av forskjellige situasjoner som bremsing, akselerasjon og styring så vel som belastning, og øker kapasiteten på både komfort og kjøreegenskaper, sier Paparelli videre. Volvo brukte Tenneco CES ved utviklingen av sitt kontinuerlig styrte chassis-konsept 4C, som er standard i S60 R og V70 R. Systemet kan dessuten leveres som tilleggsutstyr i S60, V70, XC70 og S80 modellene. CES-systemet er også å finne i Audi A6 og Audi A6 Avant. I tillegg vil Tenneco starte levering av CES støtdempere til en rekke nye modeller som går i produksjon i 2006 og 2007. Selv om tyngden av CES-støtdempere i dag leveres til biler i høyere prisklasser, tror Paparelli at systemet i fremtiden vil få en langt bredere anvendelse: - Aktive oppheng gir bilprodusentene muligheter til å tilby flere varianter på samme plattform og innenfor samme modellrekke. Derfor vil vi i økende grad se elektroniske opphengsystemer som tilleggsutstyr for biler i mellomklassen og lavere, selv om tyngden av slike systemer trolig fortsatt vil bli å finne i luksus- og prestisjebiler, avslutter Paparelli.
|