Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Tips for Europa-turen
Hver sommer opplever 5000 nordmenn problemer på biltur i Europa. Enkelte må snu nesa hjemover igjen. Her er rådene som vil gi deg en smertefri bilferie. |
||||||||||||||||
– God planlegging er alfa og omega når man skal feriere med bil i Europa. Bestem kjøreruten på forhånd og skaff informasjon om ferjer, veiarbeid, bompenger og hoteller langs ruten. Og kontroller at alt er vel med bilen, sier Magne Teigland i Biltema. Men ikke planlegg så nøye at du ikke har tid til å stoppe litt ekstra når du finner det for godt – eller at du blir stresset fordi du ikke når målet i tide. Om du ikke tar full service før ferien, så lønner det seg å sjekke bilens kjølesystem. Hør etter om kjøleviften starter. Et oljeskift er også å anbefale før du kjører sørover. – Husk å peile olje og kontrollere lufttrykket i dekkene hver gang du stanser i løpet av turen. Både olje og bensinforbruk kan fordobles ved høyere hastigheter enn her hjemme. Og riktig lufttrykk er spesielt viktig i høye hastigheter, sier Magne Teigland.
Gode dekk Sjekk mønsterdybden på dekkene. Minstekravet til på sommerdekk i Europa er 1,6 millimeter, som i Norge. Men ekspertene anbefaler minst tre millimeter. – Når du kjører fort og langt må du ha dekk som tåler det. Tysk politi kan gi deg kjøreforbud allerede på grensen om de mener dekkene dine ikke tåler hastigheten på autobahn, sier Magne Teigland. Husk at det i de fleste europeiske land ulovlig å bruke mobiltelefon uten fastmontert håndfrisett i bilen, akkurat som i Norge. – Og ikke glem at nasjonalitetsmerke er påbudt i enkelte land. Mangler klistremerket med ’’N’’ på bakluka, kan feriekassen krympe, sier Magne Teigland.
Noen gode råd: Kjør ikke mer enn ti timer per dag. Hvil ofte og gå ut av bilen minst annenhver time. Drikk rikelig med væske og spis hyppig heller enn mye. Et europeisk helsetrygdkort for alle i familien bør ligge i bagasjen. Det beviser at du har rett til å få dekket nødvendig medisinsk behandling i alle EØS-land og Sveits. Kontakt trygdekontoret eller bestill fra www.trygdeetaten.no. For sikkerhets skyld bør du også klistre en lapp med din blodtype på førerkortet eller en annen identifikasjon. Ta med refleksvester til alle i bilen. I mange europeiske land er det påbudt med refleksvest når man må gå ut av bilen på veien. Ta også med en kanne olje og spylervæske – noe som kan være vanskelig å oppdrive i Sør-Europa. I verste fall kan et halvt eple brukes til å rense rutene fri for insekter og trafikkfilm. I enkelte land kan det være langt mellom bensinstasjonene, og i Frankrike stenger de ofte tidlig og holder stengt i helgene. Fyll heller bensin litt for ofte enn å gå tom midt på autobahn. Må du stanse på motorveien skal alle ut av bilen og stå bak autovernet til hjelpen kommer. Det kan være livsfarlig å sitte i bilen å vente. Husk motorveiavgift. I noen land koster det mellom 60 og 250 kroner å kjøre på motorveien. Uten kvittering kan du få en bot på opptil 1200 kroner. Her er det avgift: Frankrike, Østerrike, Sveits, Tsjekkia, Slovakia og Italia. Anbefalt makshastighet er 130 kilometer i timen. I Italia kan bilen beslaglegges om du ikke kan gjøre opp fartsboten på stedet. I Nederland risikerer du å få bilen solgt på tvangsauksjon om du ikke har nok penger på deg. Parker på bevoktede parkeringsplasser i østeuropeiske land. Og ta vognkortet med ut av bilen. Ikke feilparker, mange land benytter seg av jernklaver på feilparkerte biler. Der blir du stående til boten er betalt. I Polen skal du ikke alltid stanse for politiet. Blir du vinket inn på en mørk strekning en sen kveld, må du ta dine forholdsregler før du stanser bilen. Det kan være kjeltringer. Pass på at politibilens registreringsnummer starter med bokstavene ’’MO’’. Ta med mye godt humør. Det er bedre å le når man kjører feil enn å begynne å krangle.
|