Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Toyota som eksempel for Ford i USA
Den San Francisco-baserte miljøorganisasjonen Rainforest Action Network (RAN) har utfordret Ford til å oppnå de samme lave utslippsverdier som konkurrenten Toyota. Utfordringen ble kunngjort gjennom den i USA mye omtalte kampanjen ”Jumpstart Ford”. |
||||||||||||||||
Kampanjen arbeider for å få slutt på USAs oljeavhengighet, redusere oljerelaterte konflikter og å stanse globale klimaendringer ved å påvirke bilindustrien til å utvikle dramatisk forbedret effektivitet i forbrenningsmotorer for å helt kunne eliminere drivhuseffektfremmende utslipp fra kjøretøyer i 2020. The Jumpstart Ford Campaign ble lansert av RAN og Global Exchange in 2003, og kampanjen har spesielt rettet seg mot Ford Motor Company fordi US Environmental Protection Agency har rangert Fords biler, trucker og SUVer som de verste drivstoffsløserne blant alle produkter fra de største amerikanske bilprodusentene. Jumpstart Ford peker på hvordan Toyota Motor Corporation planlegger å selge en million hybridbiler i 2010, vil doble utvalget av sine hybridmodeller, samt fremme nett-oppladbar hybrid-elektro eller Gasoline Optional (GO)-hybrider i neste generasjon hybridkjøretøyer. Miljøorganisasjonen har også merket seg Fords veivalg i dette bildet: ”Mens Toyota fortsatt leder an i utviklingen av innovative, brennstoffeffektiv teknologi og får stadig flere utslippsvennlige hybridbiler ut på veiene, har Ford Motor Company gått inn for det motsatte. Med sin kroniske tiltro til bensinslukende trucker og SUVer og avvisning av potensialet til GO-hybrids, løper Ford en risiko om å havne i støvskyen bak selskaper som Toyota, som går i bresjen for den neste bilrevolusjonen”, sies det innledningsvis. “Vi trenger å elektrifisere landets transport for å kunne bryte ned Amerikas avhengighet av olje. Toyota har begynt å erkjenne dette, mens Ford fortsetter å selge den mest oljeavhengige kjøretøyflåten i Amerika. Mens oljeprisene tar helt av, tilbyr GO-hybridene konsumentene muligheten til å dekke mesteparten av deres transportbehov uten å forbruke så mye som en dråpe olje”, heter det (noe overdrevet) videre. ”Med dagens kunngjøring har Toyota utfordret resten av industrien til å bygge kjøretøyer som reduserer både vår oljeavhengighet og den globale oppvarmingen. Det eneste spørsmålet er hvorvidt Ford Motor Company vil akseptere utfordringen”.
|