img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Mazda MX-5 Sport: Luftig leketøy
BILTEST: Mazda har beholdt særpreget, MX-5 er fortsatt en klassisk åpen to-seter med bakhjulsdrift. Fortsatt er den en nytelse å kjøre, men i helt ny utgave kan også sjåfører over 180 cm nyte gleden fullt ut.

Først publisert i BIL 6 - 2006.

Det er vanskelig å komme utenom, tiden går – det er faktisk 17 år siden Mazda lanserte MX-5. Senere har den gjennomgått en kraftig fornyelse i 1997/98 og en ansiktsløfting høsten 2000 som også inkluderte en økning fra 140 til 146 hester i 1,8-literen. Nå er tredje generasjon, som første gang så dagens lys i fjor, på plass hos norske forhandlere. Særpreget er beholdt: Klassisk roadster, det vil si toseter med motoren foran og driften bak. Vi har kjørt Sport-utgaven, som betyr 2,0-liters motor med 160 hester og sekstrinns manuell kasse.

Det er ikke de utvendige linjer som i første rekke røper at dette er en helt ny bil. Mens det for en Mazda-entusiast er en rekke detaljer som bekrefter at dette er ferskvaren, må en normalt bilinteressert person se både en og to ganger på bilen for å slå fast at det er snakk om nykommeren. At bilen har vokst 1,5 cm i lengden er selvfølgelig ikke mulig å se med det blotte øye. Da er det lettere å ane at akselavstanden er strukket 6,5 cm og at bredden er økt med 4 cm. Det er også lett å se at panseret er flatere – hvis den forrige utgaven er parkert ved siden av...

 

Mer komfortabel førerplass
Innvendig er forskjellene langt mer åpenbare. Midtkonsollen er mer moderne. Førerplassen er fortsatt intim, men mens den var direkte trang i forrige utgave – ja, nærmest ubehagelig ukomfortabel for personer over 186 cm, spesielt de med lange ben – er den nå svært så lett å finne seg til rette i. Vi vil faktisk gå så langt som å si at førerplassen har blitt komfortabel, selv for relativt langbente. Det finnes riktignok bare en antydning av en fothviler for venstrefoten, men plassforholdene mellom pedalene er langt bedre enn før. Mens vi tidligere ikke ville anbefale større sko enn nr 43 hvis det skulle være behov for panikk-fotarbeid, er ikke dette et tema i det hele tatt nå.

Dessuten, mens det tidligere ikke fantes regulering av rattet, har det nå skjedd en utvikling også på dette området. Dermed er en av de tidligere ulempene eliminert, langbente personer kunne nemlig risikerer å kile fast kneet mellom rattet og døra. Nå er det god passasje mellom hender og knær hele veien rundt, uansett hvor store rattutslag du foretar.

Motoren er meget kvikk, og trives virkelig når den får turtall å jobbe med. Rødmerkingen starter ved 6800 o/min., og maskineriet hveser som en tiger når dette nivået nærmer seg. Rekkefireren er koblet sammen med en presis sekstrinns gearkasse som overfører kraften til bakhjulene (og for å ha nevnt det, to-literen kan også leveres med femtrinns manuell kasse, den samme som er standard sammen med 1,8-literen.) Automatgear finnes også, men den står ikke på prislisten hos den norske importøren.

Den fire meter lange bilen, på en halv centimeter nær, er meget sportslig. Styringen er kontant, og sportsopphenget med Bilstein dempere er så fast og stivt satt opp at det ikke kan hindre at slag og vibrasjoner blir overført til karosseri og seter – men stivheten er samtidig grunnlaget for å tåle aggressiv og frisk kurvekjøring. Vekten er ideelt fordelt, halvparten på forhjulene og halvparten på bakhjulene. Sportsligheten er godt hjulpet av hjuldimensjon 205/45 R17, mens en litt høyere grad av komfort kan hentes med 205/50 R16.

Støynivået er en sportsbil verdig, det gjelder både motorlyd, hjullyd og trafikkstøy – det vil si at støydemping ikke er kalesjens fremste jobb. Desibeltallene bekrefter at dette ikke er noe kjøretøy for sarte ører. Kalesjen er forøvrig en helmanuell sak, skal det være klassisk roadster er det feigt å få hjelp fra elektromotor og automatikk for å slå opp og ned taket. Her er dette en svært så kjapp og grei jobb som ikke tar mer enn fem sekunder, det vil si langt raskere enn noen elektro-motor klarer. Du bare løsner den ene låsehaken rett over frontruta og vipper taket bestemt bakover. Smakk, så går det i lås bak veltebøylene.

Bagasjeplassen er grei nok, vi strekker oss så langt som å si at 150 liter er fullt ut akseptabelt til cabriolet å være. Men volumet er en ting, bagasjeromsåpningen en annen. For å si det sånn; det lønner seg å dele opp bagasjen i små kolli... Et positivt trekk er, ulikt mange andre cab'er, at bagasjevolumet er helt uavhengig av om taket er oppe eller nede. Kalesjen har sin egen plass bak setene.

MX-5 utmerker seg verken med høy komfort eller rommelig plass – men den er en bil med sjarm. Tidligere bød den imidlertid på mer sjarm enn godt var noen ganger. Som med de fleste bakhjulsdrevne ekvipasjer med litt mer enn gjennomsnittlig antall hester på stallen, måtte man holde stramt i tøylene. Kombinasjonen rundkjøringer og våt veibane kunne for eksempel gi deg ubehagelig høy puls i den forrige utgaven – spesielt når den venstre hånden plutselig ble hindret av benet som allerede satt fast mellom rattet og døra... Med nykommerens bedre plassforhold og med ESP, unnskyld DSC, som standardutstyr er slike hendelser en saga blott.

Konklusjon: MX-5 er et leketøy. I positiv forstand ved at den er morsom å håndtere. Det stive oppsettet sammen med den ideelle vektfordelingen på 50/50 bidrar til meget gode kjøreegenskaper, men utfordringene blir langt høyere når stabilitetsprogrammet slås av. Roadsteren er også et leketøy i den forstand at den verken kan kalles praktisk eller familiebil. Til det er bagasjerommet med beskjedne 150 liters volum for vanskelig å utnytte effektivt. Vi er heller ikke imponert over defrosteranleggets evne til å skaffe fri sikt på kalde og våte dager. Det tar lang tid, selv etter at motoren er blitt varm. Da er vi mer fornøyd med sikten bakover, det sørger varmetrådene i det store glassvinduet for.

 

Tekniske data

 

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer