Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Også Honeywell og Bosch vant årets Le Mans Når Audi forrige helg håvet i land den første seieren for en dieseldrevet bil i det klassiske 24 timers-løpet ved Le Mans, hadde de sterke støttespillere bak scenen og under karosseriene. |
||||||||||||||||
Det er for eksempel Bosch som sammen med Audi utviklet dieselinnsprøytningssystemet til Audi R10 TDI, og som leverer høytrykkspumper, injektorer og motorstyreenhet til motorsport Common Rail. Også i de foregående år har Audi flere ganger hatt suksess på Le Mans med forgjengermodellen R8, der det direkte bensininnsprøytningssystemet FSI også var utviklet i samarbeid med Bosch. ”Vi gleder oss over at vi i år kunne bidra til suksessen med vår innovative dieselinnsprøytningsteknikk, " sier Dr. Ulrich Dohle, medlem av ledelsen i Dieselsystemer hos Bosch. "Høy ytelse og lavt forbruk har de seneste årene gjort dieseldrift av seriemodeller til en suksess. Nå har dieselen også vist sitt potensial på racerbanen." Som utviklingspartner leverer Bosch de spesielt tilpassede høytrykkspumpene og Piezo Inline-injektorene til Common Rail innsprøytningssystemet på Audi R10 TDI. Styreenheten til motoren har ingeniørene nyutviklet sammen med Audi Sport og deres spesielle kunnskap om billøp. Den største utfordringen ved utviklingen av innsprøytningssystemet var den variable styringen av det ekstremt høye innsprøytningstrykket. Fra Bosch kommer også telemetrisystemet, som sørger for uavbrutt overføring av data fra kjøretøyene til pitboksen under løpet. Bosch har sammenfattet alle motorsportsaktivitetene i en avdeling for seg selv, Bosch Motorsport. Det er en del av datterselskapet Bosch Engineering GmbH, som er spesialist i ingeniørtjenester. Bosch kan se tilbake på en lang motorsporttradisjon: Allerede i 1903 bidro teknikken deres til seier på racerbanen. En annen sterk teknisk bidragsyter til Audis Le Mans-seier i år er Honeywell, som leverte de to Honeywell Garrett-turboene til hver R10 TDI-motor. Dette er en direkteinnsprøytet, hel-aluminiums V-tolver med 5,5 liters motorvolum, og om effekten på 650 hk er imponerende så er dreiemomentet astronomisk med sine 1100 Nm! “Audi har bevist at en turbodiesel kan gi overveldende prestasjoner selv med et uklanderlig drivstofforbruk og utmerket pålitelighet selv under de mest krevende forhold. Vi er stolte av å bli assosiert med dette unike øyeblikket I bilsporthistorien og svært glade over at våre turboer ga Audi det trøkket de trengte…bokstavelig talt”, uttalte Adriane Brown, President og CEO hos Honeywell Transportation Systems Akkurat som Bosch var med sin FSI direkteinnsprøytning, var også Honeywell involvert med sine Garrett-turboer i R10 TDIs bensindrevne forgjenger R8.
|