Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Monroe satser tungt på forskning og utvikling Som stor leverandør av originaldeler til bilindustrien samarbeider støtdemperfabrikken Monroes forsknings- og utviklingssentre i Europa, USA og Japan nært med utviklingsavdelingene hos bilprodusentene. Monroe kommer stadig tidligere med under utviklingen av nye bilmodeller, og er ofte ansvarlig for design av komplette opphengssystemer. |
||||||||||||||||
Gjennom årene har Monroe jevnlig utviklet teknologi og lansert nye produkter som har blitt retningsgivende for bransjen, og som mange ganger har satt nye standarder – både med ”tenkende” og vanlige støtdempere. Produktprogrammet deres omfatter også fjærben, dempingssystemer (også variable), nivåregulering og stabilisatorstag. Ved det europeiske hovedanlegget i St. Truiden i Belgia (bildet) er det etablert et avansert teknisk senter – METC – der et stort team av ingeniører og teknikere kontinuerlig arbeider med utvikling av morgendagens støtdempere og dempingssystemer. Med dataassistert design som verktøy utvikles prototyper for testing i laboratorier, benk, på testbaner og til slutt på veien. Samarbeidet med bilprodusentene skjerper også presset for å redusere utviklingstiden ytterligere. Typisk for utstyret som brukes er en spesiell testrigg som evaluerer ytelsen til 16 støtdempere samtidig. Den leverer fortløpende informasjon til det sentrale dataanlegget om temperatur, kjøling, kompresjon, stress og laterale krefter – og produserer på 16 timer en like stor datamengde som en måneds arbeid på en testbane. Laboratoriemålinger er både raskere og enklere å reprodusere enn tester på vei eller bane, men realistiske kjøretester i trafikk vil fortsette å være et viktig supplement. For å forene kravet til stødig veigrep med høy kjørekomfort på en optimal måte, tyder mye på at avansert mikroelektronikk til styring av variable dempingssystemer blir best. Poenget er jo å sikre at dempingen automatisk tilpasser seg forskjellige kjøreforhold: Myk på rette strekninger i moderate hastigheter, og progressivt fastere og fastere når farten øker og veien gjerne blir mer svinget. Monroe arbeider også med elektronisk baserte løsninger, og kunne nylig lansere en effektiv sensorstyrt støtdempervariant. Avanserte elektroniske dempingssystemer er viktige skritt for økt trafikksikkerhet.
|