img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

Antall leverandørkonkurser vil øke
”38% av de nordamerikanske og 24% av de globale underleverandører til bilindustrien står i fare for å ende som betalingsudyktige i løpet av 24 måneder dersom de ikke foretar grunnleggende endringer for å styrke sin finansielle posisjon.

Men bilindustrien vil også forbli et gyllent område for veldrevne selskaper”. Det er konklusjonen av en analyse som nylig ble foretatt av det globale bedriftsrådgivningsselskapet AlixPartners. Disse utsiktene kommer i tillegg til de leverandørkonkurser for til sammen 60 milliarder US-dollars som USA alene har opplevd siden 2001.

Analysestudiet tok for seg 104 leverandører til bilindustrien, 22 bilprodusenter, 18 tungbilfabrikker og 32 automotive konglomerater på verdensbasis, og målte og sammenlignet dem alle opp mot et bredt utvalg av finansielle og operasjonelle parametere.

Blant oppdagelsene var at det utvikler seg tydelige forskjeller mellom de underleverandører som er inne på bilfabrikkenes samlebånd (OEM-leverandører) kontra de utpregede “billigleverandørene”, at det kinesiske bilmarkedet har roet seg til en slik grad at det høyst trolig brygger opp til et jordskjelv for bransjen der borte, samt at underleverandører I særdeleshet må gjøre mye mer enn hittil for å redusere kostnader, forbedre arbeidskapital, samt å styre produktutviklingen sin bedre dersom de vil forbli konkurransedyktige.

”Både leverandører og bilprodusenter står ved korsveier, og bare de som er ambisiøse nok til å handle modig i dag vil kunne vinne i morgen”, konkluderer AlixPartners, og peker på maksimering av kontantstrømmen, bedret arbeidskapital, styrking av inntektsstrategier m.v.

Et annet oppsiktsvekkende resultat av analysen er at den fjerdedel av leverandørene som produserte minst på verdensbasis i 2005 opplevde en merkbar nedgang I finansielle prestasjoner. I snitt hadde de en nedgang på 4,4 prosentpoeng i sine resultater før skatt – ned til 0,1% på den røde siden, mens den fjerdedelen som toppet prestasjonsmessig faktisk bedret sine resultater med 0,8 prosentpoeng til 9,2 % i pluss.

Dette gjenspeiler også resultatene for de leverandørene som produserer rett til samlebåndene – den beste fjerdedelen økte med 0,2 prosentpoeng til 9 % resultat før skatt, mens den svakeste fjerdedelen tapte 4,9 prosentpoeng og gikk 3,6 % i minus

Indikasjoner viser at de beste nordamerikanske leverandører til bilindustrien er på høyde med landets øvrige industri med hensyn til å vinne tidligere kapital og arbeidsplasser tilbake, ”men det er en helt annen historie for leverandørene på middels og lavere nivå, der likviditetsnivået utvikler seg stadig nærmere det kritiske.

 Det er et økende gap mellom den øvre fjerdedelen og de andre når det kommer til å kunne betjene gjeld, men for de dyktigste vil bilindustrien generelt og leverandørsiden spesielt fortsatt være en god industri å befinne seg i – så lenge man har en god strategi og uklanderlig forretningspraksis å følge”.

AlixPartners opplyser at 21 av de 25 ledende leverandørene (målt i positivt endret markedsverdi de siste to år) er asiatiske, mens 15 av de 25 på bunnen er nordamerikanske. Nordamerikanske leverandører ligger også langt bak sine asiatiske og europeiske konkurrenter på investeringer innen forskning og utvikling, noe som er et kritisk element for mulighetene til å utvikle så innovative produkter at man kan vinne markedet tilbake i fremtiden.

Arbeidskapital er et internasjonalt problem. På området arbeidseffektivitet har ikke leverandørenes prestasjoner endret seg stort siden 1995, men sett under ett oppnår leverandørene på verdensbasis 25 % raskere kapitaløkning enn bilfabrikkene selv gjør.

Hva Kina angår, merker AlixPartners seg at dette 72 milliarder US-dollars-markedet for bilkomponenter har blitt mer fragmentert, hvilket øker sjansene for vestlige leverandører som vil inn på det kinesiske markedet. Samtidig fastslår de at Kina eksporterte biler for første gang i 2005 og at overinvesteringer i landet har ført til lavere profitabilitet og massive prisnedskjæringer for bilfabrikkene:

”Gullrushet i Kina er nå offisielt over når det gjelder lettilgjengelig profitt. Selv om vi spår at 34 % av den globale bilindustriens vekst vil komme fra Kina fram til 2010, forteller våre analyser at landets mange bilfabrikker går mot ytterligere prispress når kapasitetsutnyttelsen øker med rundt 50% fra dagens nivå, samtidig som priskuttene vil fortsette.

Dette blir et tveegget sverd for både vestlige leverandører og bilfabrikker, da overkapasitet vil presse Kina til ytterligere eksport. Spesielt i USA, der de inflasjonsjusterte nybilprisene gjennom siste tiår viser samme nedadgående kurve som for klær, er dette dårlig nytt”, heter det.

På tungbilområdet viser studien at selv om både driftsmarginer og tilbakevendende kapital hos produsentene er vesentlig høyere enn hos personbilfabrikkene, er ikke nødvendigvis den tungbilprodusenten som vokser raskest også den mest profitable.


"Økende globalisering er den ledende drivkraft som tvinger fram behovet for bedret effektivitet I bilmarkedene verden over”, skriver AlixPartners, ”men sammenlignet med andre industrier er bilfabrikker og underleverandører et sted mellom starten og midtveis i racet. Noen av bransjeaktørene har oppvist meget imponerende prestasjoner så langt, men for andre selskaper har ytelsene vært usammenhengende innenfor organisasjon, prosesser og i særdeleshet utførelser og sluttføring”.

”Den mangeårige arbeidserfaring AlixPartners har med bilindustrien og andre industrier sier oss at automotive industriselskaper må oppnå minst 10 – 15 % produktivitetsforbedring I løpet av de neste to – tre år for å kunne holde virksomheten gående.

Den eneste måten å få til dette er å tilegne seg en langt sterkere vilje til iherdig innsats og et helhetlig, usentimentalt syn på ethvert aspekt ved virksomheten – noe som ofte er det aller vanskeligste å gjøre for ledergrupper. Vår erfaring tilsier imidlertid at å vente med å handle, er det verste valget av alle”, lyder konklusjonen.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer