Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Norsk firma med digital 3D bilreklamefilm Over hundre regissører, produsenter og reklamefolk måtte avvises i døren da historiens første 3D-reklamefilm ble vist på reklamemessen i Cannes i forrige uke. Filmen er en bilreklame for Mitsubishi Outlander og er laget av det bergensbaserte produksjonsselskapet BUG og MK Bergen Reklamebyrå for Mitsubishi-importøren MMC Norge. |
||||||||||||||||
- Digital 3D regnes som det neste store skrittet innen kinoteknikk, og brillene med et rødt og et grønt glass som man brukte for å se 3D-film før i tiden, er havnet på historiens skraphaug. Filmer som ”Chicken Little” (Lille Kylling) har allerede blitt vist i det nye formatet, og både ’Titanic’-regissøren James Camerons neste film og gamle filmer som ’Star Wars’ og ’Ringenes Herre’ vil bli vist i digital 3D på kinoer innen få år, sier Patrick von Sychowski fra Unique Digital, som var konferansier under seminaret. Outlander-filmen hadde premiere på SAWA (Screen Advertising World Association)-seminaret ”The Best Ideas Come From Cinema - In 3D”. Arrangementet er en del av Cannes Lions, verdens mest prestisjefylte reklamekonferanse og reklamefestival, der reklamer fra hele verden konkurrerer hvert år. Mitsubishis norske reklamebyrå MK Bergen kontaktet BUG for å skape en innovativ og visuelt imponerende kampanje for Mitsubishis nye bilserie, og falt umiddelbart for muligheten til å ha den første reklamen som er blitt vist i digital 3D på kino. - Vi er svært fornøyde med arbeidet BUG har gjort med den nye generasjonen Mitsubishibiler. Filmen får frem Mitsubishi Outlanders design og kvaliteter på en fin måte - i sitt rette miljø. Vi er også stolte over at dette vil bli den første reklamen noensinne som blir vist i digital 3D”, sier Svein Roger Selle i MK Bergen. Reklamefilmen vises for tiden på norsk TV i vanlig TV-format (2D). Reklamefilmen inneholder en 360-graders visning av den nye Outlander modellen. Til tross for den foto-realistiske looken ble bilen skapt fra bunnen av med CG (Data Grafikk) og digital animasjon i BUGs studio og hovedkvarter i Bergen. Tilsvarende filmer vises også for modellene Colt, L200 og Grandis. - Responsen på filmene som vises på TV har vært meget god, og vi gleder oss også over 3D-versjonen, sier Bernt G. Jessen, Adm. Dir i Mitsubishi Motors Norge. - Å skape denne reklamefilmen var en svært kreativ utfordring, og senere å formattere den stereoskopisk var en enorm teknisk prestasjon, men vi er utrolig stolte over resultatet, kommenterte daglig leder i BUG, Thomas Berland. Han håper at Mitsubishi også vil delta i visningen av reklamen i digital 3D i de kinoer som deltar i NORDIC-prosjektet (NORways’ Digital Interoperability in Cinemas) sammen med en fremtidig 3D langfilm. NORDIC-prosjektet er Europas største digitale kinoforsøk akkurat nå, der et dusin norske kinosaler tester digitalt kinoutstyr og filmer i digitalt format fra Hollywood-studioene. Reklamen spilles av på utstyr fra Dolby og projiseres fra en 2K DLP kinoprojektor fra Barco, og kan sees ved å bruke spesielle briller laget av NuVision.
|