Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Flere takløse - Mitsubishi med CZC Dersom du leste BIL for mer enn en måned siden, vil du ha sett en positiv mottakelse av den åpne Colten kjørt, for første gang, på norske veier. Men først nå er den i handelen. |
||||||||||||||||
Mest for to I dag lanserte MMC Norge den nyeste Colt-modellen. Italiensk-bygget, hos Pininfarina, med et foldbart ståltak. Egentlig en rommelig to-seter med segmentets største bagasjerom, og med mulighet for nødtransport av to til. Denne modellen er bygget på plattformen til den fem-dørs Colten. Råbygget settes sammen på Colt-fabrikken i Nederland og sendes så til Torino, der Pininfarina foretar nødvendige forsterkninger og legger på det spesielle foldbare ståltaket. Det er ikke første gang Pininfarina bygger for Mitsubishi. Det var til og med en Pajero som var døpt Pinin en gang. Taket virker ikke spesielt komplisert, og bruker bare 22 sekunder på hele veien. Men selvfølgelig er det ikke bare et plasshandicap man her må ta med på kjøpet, det koster også vekt å kjøre med vind i hyssingen, ca 100 kg i pluss.
Mer utstyr Til å drive det hele leveres den med den samme 1,5-liters motoren som sitter i CZT, bortsett fra at her yter den 109 hester. Årsaken er: turbo-fri utforming – hvilket kanskje gir en og annen hobbyombygger en god idé om noen år. Chassiset kjennes i hvert fall stivt nok ut til å tåle litt ekstra dreiemoment. Nå er det ikke verdens største segment denne bilen beveger seg inn i. Under 500 biler pr år. Og foreløpig er Mitsubishi beskjedne i sine prognoser. Snaue 30 biler snakker de om i første omgang. Spørsmålet er om de ikke har vært like konservative her som da de bestilte de første L200. Der var de så konservative at det nå er ventetid til november for denne funky husmor-pickup’en.
|