Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Michelin er størst
Det tar litt tid før industrien får telt opp alle dekk som er solgt. Men nå kan European Rubber Journal fortelle oss at Michelin er større enn både Brigdestone og Goodyear. Til sammen har disse tre mer enn 50% av verdens dekkmarked. |
||||||||||||||||
Disse tre er da også de eneste som har to-sifret markedsandel (i prosent) med henholdsvis 19,4, 18,2 og 16,5. Deretter følger Continental (6,6%), Pirelli (4,4%), Sumitomo (3,4%), Yokohama (3,1%), Cooper (2,3%), Hankook (2,1%), Kumo (1,7%) og Toyo (1,8%). Det betyr at ”de andre” og dem er det mange av fremdeles deler mer enn 20 prosent av verdens dekkmarked mellom seg. Det kan bli et bikkjeslagsmål på verdens dekkmarked fremover. Michelin er alt for avhengig av Europa når det gjelder å opprettholde både volum og inntjening. Nesten 50 prosent av omsetningen kommer fra vår del av verden. Men franskmennene kommer ikke til å få være i fred. For eksempel er Hankook i ferd med å bygge en ny fabrikk i Ungarn med en kapasitet på 10 millioner dekk/år. Og selv om Bridgestone kom med en profit warning for noen dager siden, står de selvfølgelig ikke stille. Teknologisk er de vel Michelins største utfordrer. Continental på sin side har en meget god inntektsbase, fordi 60 prosent av deres omsetning kommer fra andre produkter enn dekk. Derfor kan det være at de ikke i samme grad som de andre må dytte de økte råvareprisene over på kundene sine med en gang. Michelin har allerede sagt at europeiske kunder må regne med et prishopp på mellom 3 og 5 prosent på nye eller regummierte dekk i løpet av sommeren, på grunn av råvareprisene. Mens Bridgestone altså lar det gå ut over fortjenesten. Det skal bli spennende å se hva disse bevegelsene gjør med markedsandelene når de telles opp neste år.
|