Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Kjører bilen til ’’blods’’ på Autobahn Mange norske bilmotorer havarerer i Sør-Tyskland, etter å ha blitt kjørt som travhester på Autobahn. |
||||||||||||||||
Hver sommer kommer det svært mange forespørsler om veihjelp på grunn av motorhavari i Sør-Tyskland, og spesielt fra Kassel-området cirka 110 mil fra Oslo. - Det er tydeligvis akkurat så langt norske biler tåler å kjøre uten tilsyn. Faktisk er det verksteder i området som har spesialisert seg på norske biler, nettopp fordi så mange kollapser der, sier informasjonssjef Emma Elisabeth Vennesland i If Skadeforsikring til Newswire. I juli og august bistår If Skadeforsikring opptil 850 norske bilturister på europaferie hver måned. Det er tre ganger flere enn ellers i året. - Norske biler er vant til å kjøre i maksimalt 90-100 kilometer i timen.
Ikke forsvarlig Manglende service før ferieturen, kombinert med lite vedlikehold i løpet av turen, ender ofte med motorhavari. - Du må kontrollere at bilen er i forsvarlig stand før du kjører. Det skal være nok olje, bremsevæske og kjølevæske. Du må også sørge for at bremseklosser og dekk er i orden, sier Vennesland. En bil med lite olje kan sørge for at ferieturen får en brå slutt, og både forsurer og fordyrer bilferien. - Motorhavari er ofte svært kostbart å reparere og dekkes ikke av forsikringen dersom havariet skyldes manglende tilsyn.
Kjør rundt If Skadeforsikring anbefaler å legge ruten utenfor Autobahn. - Det er hastigheten og intensiteten på motorveiene som sliter og ødelegger motorer. Jeg anbefaler derfor å kjøre utenfor motorveiene. Det er mange flotte alternative veier som er både bedre for bilen og gir de reisende finere opplevelser, sier Vennesland. Skulle uhellet først være ute, er det viktig å ta rask kontakt med forsikringsselskapet. - Ikke ta imot veihjelp fra kranbiler. Det kan fort bli dyrere enn nødvendig. Ring telefonnummeret på veihjelpsbeviset ditt, så får du kvalitetssikret hjelp fra en av våre samarbeidspartnere i utlandet, sier Emma Elisabeth Vennesland.
TIPS FOR TUREN: Ta med forsikringsbeviset "Grønt kort" og et såkalt servicekort som bevis på at du er forsikret. Dette får du hos forsikringsselskapet. Ta med skademeldingsskjema. Disse er standardiserte i Europa og inneholder det samme, bare på ulike språk. Ikke signér på en skademelding du ikke forstår eller er enig i. Skriv ned bilnummeret eller navn på alle involverte og vitner. Ta bilder eller video av skaden, skadestedet, omgivelsene, skilt og værforhold på stedet.
|