Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Firehjulstrukket Porsche Fra november skal Porsche AG i Stuttgart i Tyskland tilby to nye varianter i 997-serien. 911 Targa 4 og 911 Targa 4S vil nå for første gang være tilgjengelig med permanent firehjulstrekk og en bakende som er 44mm bredere enn resten av kroppen. |
||||||||||||||||
De smekre Targa-modellene bærer på samme måte som forgjengerne to utpregede detaljer - et stort glasstak og en sammenleggbar bakrute. Taket er utført i dobbelt sotet glass, 1,9kg lettere enn den tidligere modellen. Markert med en pyntelist i aluminium harmonerer det med resten av sportsbilens linjer, og gir den en særpreget personlighet. Taket kan, ved hjelp av to elektriske motorer, åpne seg opp til 0,45kvadratmeter i løpet av bare 7 sekunder, samme hvilken fart man ligger i på veien. Glasstaket sørger også for et lyst og luftig interiør, mens et elektrisk rullegardin kan beskytte mot sterke solstråler. Vindstøy holdes på et lavt nivå selv ved høy hastighet takket være et nyutviklet system som tetter og avleder vinden. Bilen er nok mer stilig enn den er praktisk - bagasjerommet rommer 230 liter. Med setene slått ned. Targa 4 er drevet av samme motor som Carrera, en 3,6 liters sekser som leverer 325 hestekrefter. Den bringer bilen fra stillestående opp til 100 km/t på 5,3 sekunder, og når sin toppfart ved 280 km/t. Takket være Porsche’s VarioCam Plus ventilstyringssystem, har Targa 4 et max dreiemoment på 370 Nm ved 4250 omdreininger. Tilsvarende verdi for S-versjonen er 400 Nm ved 4600 omdreininger. Denne har 0,2 liter større motorvolum enn Targa 4, og 355 hk som bidrar til en 0-100km/t akselerasjon på 4,9 sekunder. Standard på Targa-modellene er en sekstrinns manuell gearkasse med korte presise skift, men du har også mulighet til å velge Porsche’s velkjente femtrinns Tiptronic S automatkasse, som tillater raske gearskift fra rattet. Akkurat som coupé- og cabrioletversjonen av Carrera 4 og 4S, drives firehjulstrekkerne gjennom en Visco lamellkobling i stedet for en vanlig senterdifferensial. Avhengig av kjøreforhold forsyner denne kontinuerlig forakselen med mellom fem og 40 prosent av drivkraften. Systemet sikrer derfor velbalansert drivkraft når man kjører aktivt, og forbedrer trekkraften selv på våt og glatt vei. Den veiledende Europa-prisen for 911 Targa 4 er 79 000 Euro, og for S-utgaven må man ut med 87 900 Euro. Modellene vil først vises på Parisutstillingen i oktober.
|