img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Connaught, Londons tøffeste
Tidligere har du møtt et gjenfødt britisk bilmerke: Invicta. Her skal du få et til fra London-utstillingen. Connaught. Det var showets tøffeste.

Den så ut som en styla Volvo PV på steroider. Inntil du så nærmere etter. Da så du at denne mente alvor. Kompakt i lengden, virkelig bredbeint og med hjulene virkelig ute i hvert hjørne.  Både dimensjonene på hjulene, og de utblokka karosserisidene antydet at dette var en bil som mente alvor.

Når den er døpt Connaught Type D GT Syracuse, er det jommen litt alvor også. For engelske entusiaster er navnet nesten hellig.

Connaught, en knøttlite engelsk racerbilprodusent med svært begrensede ressurser var den første britisk/britiske kombinasjonen – bil og mann – som vant et Grand Prix løp etter at Henry Segrave vant i San Sebastian med en Sunbeam i 1924. 

Connaught-seiren var det Tony Brooks, en blid amatør av en tannlege, som sørget for, han og bilen banket det mektige Maserati-laget sønder og sammen.

Bilen kom fra noe som egentlig var en bilforhandler, Continental Motors, men dette var en bilforhandler som tenkte progressivt. Deres bil var den første som vant et Grand Epreuve med fire skivebremser.

De hadde et av verdens virkelig effektive strømlinje-ensetere lenge før Colin Chapman tenke i de baner, og de var meget fremsynte da de tegnet den uavhengige forhjulsopphengningen til L-typen, en av de på landeveisbilene som ble bygget før de stengte i 1957.

I dag henger det vare et beskjedent skilt på en husvegg i byen Send, som forteller om dette bilmerket.

Selv om det nå altså gjenopplives.  Og igjen med en landeveisgående bil. Og igjen i en teknisk forkant.

Første gang vi skrev om den kommende Connaught, var det fordi man planla en superbil på hybrid. Den bilen som var utstilt i London var rendyrka testosteron - her var det ikke mye hug-a-tree tankegang. 

Men om noen måneder skal man begynne å ta bestillinger for hybridutgaven også. Den skal bruke den samme motoren som i GT-utgaven.

En hjemmebygget V10 på bare to-liter (det i seg selv høres ut som om vi burde ta en omvei bortom Daventry neste gang vi er i England) med en dobbel kompressor som ikke bare er av unik konstruksjon, men som også er dansk.

De påstår at denne yter 300 hester, hvilket burde kunne gjøre inntrykk på bilens 850 kg – herlig med noen som tenker lettvekt igjen.

I hybridutgaven blir det minus kompressorene, det vil si 162 hester ved lystige 6.000 omdreininger, men med et patentert (Connaught sitter for tiden på 10 spennende patenter) hybrid-system, der det er mer el-motor enn batteri for å si det sånn.

Det er med andre ord en mild hybrid vi snakker om, med start/stopp og el-hjelp ved aks og ved sakte kjøring.  Mens det antydes 12,9 liter/100 km i snitt for GT fortelles det at Type-Dh kan nøye seg med imponerende 6,7 liter. 

I så fall regner jeg med at man holder seg langt unn 0-100 tiden som oppgis til under 7 sekunder (mens GT snakker om under 5).

Selv om bilen bare er 4250 mm lang, og ganske tettpakket, er det plass til fire personer der, og det hele er så familievennlig at den er utstyrt med ISOFIX sikringspunkter. 

Bilen er tegnet av Geoff Matthews, en av de jeg virkelig beundrer i den bransjen. Han er langt fra de yngste, han kom fra Royal College of Art i 1972, og var blant annet med på å utvikle Citroën CX-redesign under Carl Olsen.

Han har jobbet for Chrysler-designer (senere Citroën) Art Blakeslee med det som senere ble Espace og noe av det siste han har gjort er Cornichen for Rolls-Royce.

Men dette tette karosseriet viser klart at han har ikke gått i frø.  Dette er det mest muskuløse og tetteste tyrenakke-designet som fantes på London-showet.  En bil som forsiktig sa fra at det var veldig dumt å prøve å tøve med den.

Jeg håper det går bra. Den 26 skal de ha et investerings- og presentasjonsmøte på standen for å få inn flere penger.

Forretningsplanen sier 5 biler i år, 327 neste år og 1.149 i 2009, med en break even på 200 biler/år og en positiv kontantstrøm allerede annet halvår 2007.  Prisen er planlagt å ligge der Porsche 911 S ligger, det vil si £ 65.000,-.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer