Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
CO2-kvoter for Landie-kunder I forbindelse med lanseringen av den nye Freelander, introduserer Land Rover noe som bør gi gjenlyd i hele den globale bilindustrien. Nå gjelder ikke CO2-kvoter lenger bare for nasjoner og regjeringer, men også for Land Rover produsenten og hans kunder. |
||||||||||||||||
Dagen etter at Ford i England hadde lansert en ny plan som forplikter dem til å investere 1 milliard pund ekstra i utviklingen av miljøbiler, kom Ford-filialen Land Rover med en ide som om mulig er enda mer spennende og forpliktende. Programmet ble presentert på bilutstillingen i England, som dermed plutselig er blitt noe helt annet enn et motorSHOW. Essensen er at Land Rover går inn i CO2-kvotesystemet og forplikter sine (foreløpig bare) engelske kunder til å gjøre det samme. Det hele er ganske enkel. Sammen med Climate Care – en av Storbritannias store, og mest respekterte CO2-regnskapsførere – tar fabrikken ansvar for sitt, og bilenes, CO2 utslipp. Foreløpig er dette et pilotprosjekt som skal vare til utløpet av 2008, og man regner med at i løpet av denne perioden vil programmet representere mer enn to millioner tonn CO2 – tilsvarende det som genereres av 124.000 gjennomsnittshjem i samme periode. Det det i siste instans dreier seg om er penger i et to-delt arrangement. Produsenten betaler for å minske utslippet fra sine fabrikker (i løpet av 8 år har CO2-utslippet allerede minsket med 30% fra fabrikken i Solihull). Og kundene betaler for å bruke bilene. Land Rover sier de allerede har foretatt omfattende kundeundersøkelser, og at de viser at kundene er klare til å spille en mer aktiv rolle. For en som kjøper en ny Land Rover, vil det dreie seg om mellom 85 og 165 pund pr år, avhengig av modell. Land Rover ber egentlig ikke om unnskyldning for noe som helst. De peker på at den nye Range Rover TDV8 (Madrid-utstillingen) byr på 32% lavere forbruk og at den nye Freelander 2 ligger 5% under tilsvarende gammel modell. Land-e, som de viste på Geneve-utstillingen vil kunne gi 30% forbedring med sitt hybrid-opplegg – men den er fremdeles fremtid. Realitetene er at den nye Freelander legger igjen 194 g/km og dieselutgaven av Discovery 3 produserer 249 g CO2 pr. km. Det er disse utslippene fabrikken og kundene nå tar ansvar for. Det er dessverre en realitet at den nye XKR fra søsterfabrikken Jaguar, som legger igjen 294 g/km, fikk atskillig mer oppmerksomhet i pressen enn denne meldingen fra Land Rover.
|