Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Brabus med stavefeil? Har jeg antydet at det var mye rart på London-utstillingen? Her er enda en – Barabus heter den. Det er faktisk minst en grunn til å ta den på alvor. |
||||||||||||||||
Dette var vel den eneste av de sære superbilene på London-utstillingen som ikke var helt engelsk. Selv om den heter Barabus og har som forretningsadresse Barabus House, rett utenfor Manchester, er bilen halvt italiensk. Og det er nettopp her jeg begynner å ta den litt på alvor. For selv om det ikke var mye konkret vi fikk vite på standen der det blå eksemplaret duket opp, var det åpenbart at det kullfiberforsterkede chassiset bar håndskriften til noen som visste hva de drev med. Jeg fikk ikke beskjed om hvem som hadde laget den, men den bar den tydelige håndskriften til ATR-gruppen (som vi har fortalt deg om før i forbindelse med deres SLC – Super Light Car – mopedbil med måkevingedører). Og da snakker vi en partner som gjør det meste av Maserati MC 12, chassis og karosseri til Bugatti Veyron, chassis og meget annet til Porsche Carrera GT – og har meget annet på samvittigheten. Med andre ord, både seriøs og kompetent. Og da får det ikke hjelpe om resten av historien var ganske flytende. 100 biler/år. Pris 300.000 pund. Egen motor, 6 liters V8 med 1005 hestekrefter (der fikk du den, Veyron!), 2550 mm akselavstand 4280 x 1855 mm (lengde og bredde). Den skal bygges i Italia – kraftpakken sammen med en spesialbygget transaksel skipes dit fra England. Punchlinjen er NulltilHundre på 1,6 sekunder! Men som sagt – deler av dette prosjektet virker såpass seriøst at jeg skal love å følge med på dette eventyret. Kanskje det ender med en tur?
|