Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mer enn en kit-car Ved første øyesyn så Aquila ut som en godt bygget kit-car. Den viste seg å være meget mer. |
||||||||||||||||
England er full av byggesettbiler. De fleste forsøker å være noe de ikke er. En Lamborghini, eller en Ferrari eller en 30-talls klassiker. ASC Aquila het en bil som sto på London-utstillingen og prøvde å gjøre noe ut av seg, så godt den kunne. Og det kunne den. Siden den hadde forholdsvis smale dekk bar den 30-talls linjene (inspirert av Zagato, sa de som viste den frem) ganske bra og det viste seg fort at kvaliteten på GRP-karosseriet var meget bra. At de også gikk for en løsning med dobbelt-hudet aluminiumsdører var positivt – det tyder på at de kan sin materalbruk. Rammen er hjemmebygget, av solide profiler med kanal-seksjoner og et rammeverk som de ustressede karosseriplatene er hengt opp på. Forhjulsopphengningen er stort sett Ford mens bakhjulsopphengningen var en fantastisk tur langt tilbake i tid. En fullblods de Dion aksel. Når så vi en slik sist? På den glimrende Opel Diplomat – eller har det vært noen som har tatt utgiftene med perfekt bakhjulsføring etter den tid også? At de også har klart å holde vekten på ca 750 kg. tyder på at her er det noen som har oppmerksomheten rettet mot det som betyr noe. Under panseret er det plass til det meste, fra fire i rekke til åtte i V, selv om målene er kompakte (3617 mm lang, på 2464 mm akselavstand). Med en beskjeden 130 hesters motor snakkes det om snaue 200 km/t i toppfart.
|