Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nordmann blir europeisk direktør i Continental AG Tor O. Dahle tiltrer fra 1. august som internasjonal direktør for salg og marketing hos dekkgiganten Continental AG. |
||||||||||||||||
Hans ansvarsområde vil ligge i segmentet innen person- og lette lastebildekk. Ansvarsområdet blir den operative drift i alle salgsselskapene. ”worldwide”, med unntak av Canada, USA og Mexico. Dahle får dermed ansvar for en omsetning på 20 milliarder kroner hos det internasjonale dekkselskapet. Dahle kommer fra stillingen som administrerende direktør i Continental Dekk Norge AS samt som regionsansvarlig for salg og marketing for de nordiske, sentral- og østeuropeiske markedene. Totalomsetningen for hele divisjonen verden over var i 2005 ca. 35 milliarder kroner. Av dette står USA for 23 prosent og resten av markedet for 77 prosent. Dahle vil være ansvarlig for om lag 20 milliarder kroner i omsetning innenfor dette området. - Den nye stillingen er en utfordring av dimensjoner. Mye fordi de store, nye markedene også ligger innenfor mitt ansvarsområde. Nye fabrikker, som fabrikkene i Romania og Brasil, er allerede i operasjon og flere er på tegnebrettet, forteller Dahle.
Forventer vekst i Vest-Europa Dahle utelukker ikke at det kan komme til å bli noen oppkjøp av eksisterende fabrikker. Continental har i de senere årene utviklet seg til å ha en svært internasjonal organisasjonsstruktur. Dahle blir den første direktøren i konsernledelsen som ikke er fra Tyskland, noe han ser på som en stor ære.
Tosifret økning pr. år i de nye markedene Continental AG har en markedsandel på 22 prosent i Europa. Selskapets hovedkontor ligger i Hannover, og Dahle vil fra 1. august være lokalisert her. Hans offisielle internasjonale tittel blir Executive Vice President marketing & sales for Passenger and Light Truck Tires division. - Vi kan forvente oss en hyggelig omsetningsøkning i fremtiden. I de etablerte markedene er vi realistiske med normal økning, men i de nye vil vi nok se en tosifret økning pr. år i de neste årene. Det vil bli utviklet nye organisasjoner og det vil bli reorganisasjoner i eksisterende struktur for å bli mer markedsorientert, forteller Dahle.
Vellykket sponsorat Continental var en av hovedsponsorene til fotball-VM 2006. - Interessen for fotball-VM i Tyskland har vært enorm både i Europa og her hjemme i Norge. VM har vært en knallsuksess for TV2 i Norge, og for Continental som varemerke er verdien på disse bildene enorm. For oss som er verdens fjerde største dekkmerke er dette sponsoratet meget spennende og verdifullt, forteller Dahle. Som en følge av suksessen med VM-sponsoratet har Continental valgt å gå inn i en liknende sponsoravtale med fotball-EM 2008 i Østerrike og Sveits.
|