Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mye motorsport hos Ford I gode gamle dager var den norske Ford-organisasjonen helt gira på motorsport, og mange husker fortsatt gamle helter som Trond Schea som var uløselig knyttet til den blå oval. Nå kan det kanskje bli en renessanse for den bilsportsinteresserte delen av Ford-kundene. |
||||||||||||||||
Det er noen år siden den norske Ford-organisasjonen skjønte vitsen med å bruke penger på motorsport. Riktignok kjørte Henning Solberg en bil med blå oval en sesong eller to, men nå kliner Ford Motor Norge til med to forskjellige satsninger. Og når prosjektene kan kombineres med et tungt internasjonalt rallyprogram og lansering av miljøvennlige biler, har Ford Motor Norge funnet det interessant å kaste seg på karusellen.
Økonomiklasse Den testen var så vellykket at Sveinung Bieltvedt og ytterligere tre norske rallyførere bestemte seg for å kjøpe hver sin bil for å konkurrere i NM og – hvis budsjettet tillot det – en og annen VM-runde. Innen 2007-sesongen starter, er målet til Ford Motor Norge å ha minst 10 deltagere i klassen. En komplett bil koster rundt 250.000 kroner (pluss masse arbeidstimer), og du kan kjøre en NM-sesong for ca 100.000. For et tilsvarende beløp kan du kjøre én VM-runde i konkurranse mot likesinnede. Bilene har vist seg både konkurransedyktige og slitesterke basert som de er på en mer eller mindre standard Fiesta ST. Man henter ut en vanlig bil fra nærmeste Ford-forhandler som i tillegg leveres et ”kit” fra M-Sport. Etter noen dager i garasjen, er den kompakte småbilen en ekte rallybil - godkjent for deltagelse i både NM og VM.
Grønt alternativ ”Vi fant ut at det var svært få ombygninger som skulle til, og ytelsene er helt identiske om du kjører på bensin eller E85 (bio-etanol). Da er det jo en fordel at vi kan fremstå som et grønt alternativ med fornybar energi innen motorsporten,” sier Andrew som heller ikke er uenig i at dette nok var et viktig argument for å overtale den norske Ford-organisasjonen til å bli med på satsningen. Dermed får norske utøvere som vil klatre karrierestigen to alternativer å velge mellom. De kan kjøpe seg en Fiesta ST eller de kan velge en cupbil basert på Peugeot 206 siden det blir kjørt cuper i begge klassene fra 2007-sesongen.
Executive Class Fire Ford WRC-biler pluss treningsbiler er kjøpt inn. Bilene skal driftes av britiske Ramsport som er et av Fords godkjente satellitteam. I sommer flyttet unge Andreas til Wales hvor alderen for å ta førerkort er 17. Han fikk lappen på dagen og vant sitt første rally 16 dager senere. Resten av 2007 skal Andreas Mikkelsen kjøre rally i Wales stort sett hver bidige helg. Planen er å kjenne trasseene ut og inn når den britiske VM-rundene kjøres i de samme traktene til høsten. I 2007 skal han kjøre flest mulig VM-løp, men i første halvår vil Andreas trenge dispensasjon grunnet sin lave alder. Går det som planlagt, får vi se ham i Rally Norway i februar. For å lykkes med sitt mål om en VM-medalje i 2011, må Andreas ofre mye i årene fremover. Den tidligere motocrossføreren Roy Snellingen er personlig trener og bestekompis og mener Andreas har det som skal til for å lykkes. Vi fikk også inntrykk av en jordnær gutt som har vilje og midler til å nå langt. De nærmeste årene vil vise hvor langt. Vær sikker på at du får møte ham igjen både her på BilNorge og i bladet BIL.
|