img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Audi TT: Lett fordøyelig og velsmakende
NETTKJØRT: Mens den opprinnelige TT har et utseende man enten elsker eller hater, er den nye lettere spiselig. Men selv om utseendet blir litt mer moderat, er den fortsatt tro mot sine røtter.

Mest for to

Fronten er slik du forventer den skal være på en moderne Audi, den ruvende grillen er lavere enn på de større modellene og får sammen med lykter som bretter seg rundt hjørnene bilen til å virke ekstra lav og bred. Og det er den, bredden er økt med 78 mm og lengden med 137 mm.

De ekstra målene kommer godt med innvendig. Klaustrofobifølelsen noen led av i den gamle TT er borte for de to voksne som får plass foran, men baksetet er fortsatt forbeholdt kortvokste – ikke prøve deg hvis du er over 150 cm, advarer Audi.

 

Mer bagasje
Bagasjerommet tar et volum på 290 liter med setene intakt og hele 700 liter når baksetene legges ned. Det er en økning på henholdsvis 20 og 160 liter fra forgjengeren. Et pluss skal nye TT også ha for sin store bakrute som gjør at man har svært god oversikt bakover.

Førermiljøet er litt mer ”dusinvare” enn i første TT, men du finner deg godt til rette bak et sportsratt som er flatt nederst (RS-design) og fortsatt har TT runde lufteventiler innrammet i aluminium. Lettmetall finner du også rundt gearspaken og på pedalene.

Audi har utnyttet sin Space Frame teknologi til å lage et lett karosseri. Med en vekt på bare 206 kg forteller de at et stålkarosseri ville veid nesten 50 % mer. Avhengig av motor veier hele bilen 1260 (2,0 TFSI) eller 1410 kg (3,2 V6).

 

Glad når det svinger
Det lave tyngdepunktet merkes når Audi TT utfordres på svingete vei. Den formelig klistrer seg til veien og oppfører seg svært bra.

I høye hastigheter får du hjelp av en hekkspoiler som automatisk spretter opp ved 120 km/t, men fortvil ikke om du forholder deg til norske fartsgrenser - spoileren kan kjøres manuelt opp og ned fra en knapp på midtkonsollen. På den måten slipper du også å fortelle UP at ”nå har jeg hilst på 120”.

Nye TT leveres med to alternative motorer. Minste alternativ er 2,0 TFSI med 200 hk, og den populære Golf GTI-motoren passer svært godt sammen med den kompakte sportsbilen. At du kun får trekk på forhjulene med denne motoren, er et minus. For ved akselerasjon på regnvåt asfalt savner vi ekstra skyv fra bakhjulene.

 

Dyr quattro
Velger du det andre motoralternativet i TT, 3,2 V6, er quattro standard. Ulempen er da bare prislappen som er mer enn 200.000 kroner høyere. Ønsker du DSG gearkasse, eller S Tronic som den heter på Audi-språk, er pristillegget kr 22.000 sammenlignet med 6-trinss manuell kasse.

Importøren regner med å selge 100 biler inneværende år og ca 150 neste år. Han tror 9 av 10 vil velge rimeligste motor mens hele 8 av 10 vil spandere på seg den effektive og behagelige S Tronic gearkasse.

Og den er vel verd investeringen, for det effektive gearsystemet optimaliserer bilens ytelser mens du får fordelen av å kjøre med automatgear i situasjoner der det måtte være ønskelig.

Vi kjørte for det meste 2,0 TFSI på vår første TT-tur, men fikk også gleden av å høre godlåten fra den 6-sylindrede utgaven. Denne kommer vi imidlertid nærmere tilbake til ved en senere anledning. I BIL nummer 10 kan du også lese mer om nye TT.

 

PRISER:

Audi TT 2,0 TFSI – kr 467.700

Audi TT 2,0 TFSI S Tronic – kr 489.700

 

Audi TT 3,2 V6 quattro – kr 680.900

Audi TT 3,2 V6 quattro S-Tronic – kr 702.900

 

FAKTA Audi TT 2,0 TFSI:

 

MOTOR:

4-sylindret rekkemotor. 1984 ccm. 147 kW (200 hk) v/5100 o/min. 280 Nm v/1800-5000 o/min.

 

MÅL OG VEKT:

LxBxH: 418 x 184 x 135 cm

Akselavstand: 247m

Egenvekt m/fører: 1260 kg

Tillatt totalvekt: 1660 kg

Dekk: 225/55R16

Bagasjerom: 290 - 700 liter

Tankvolum: 55 liter

 

YTELSER:

Aks. 0 - 100 km/t: 6,6 sek

Toppfart: 240 km/t

Forbruk blandet kjøring: 0,77 l/mil

CO2-utslipp: 183 g/km.

 

Konkurrenter: BMW Z4, Nissan 350 Z


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer