Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Revitalisert X3 LANSERING: Etter 2 1/2 år og 280 000 eksemplarer, går BMW X3 inn i sin midtlivsfase. BilNorge var der da den ble presentert. |
||||||||||||||||
Nye motorer Man ser at bilen er fornyet. Front og hekk er modernisert, og interiøret er blitt enda mer Premium. Men det er det som ikke synes som er det mest interessante. En rekke nye motorer finnes i den nye innpakningen. Toppmotoriseringen heter 3.0sd, som betyr diesel som serverer 286 hk. Men også den herlige 3-liters Twin Turbo som vi første gang møtte i den nye 3-serie Coupé, står på listen over fristelser. Den nye sekstrinns automaten er også tilgjengelig.
Avansert chassis Så har vi chassislisten da. X3 må ha en karosserikontroll bedre enn de fleste i segmentet. Det er som om en stor hånd holder karosseriet på plass, mens fjæringen jobber hysterisk i alle hjørner. Men det betyr heldigvis ikke at den ikke krenger. Noe må vi ha igjen for å sitte høyt i noe som sikkert har et ganske høyt tyngdepunkt. Stabilitetskontrollen er full av nye egenskaper og det er bakkehjelp og trailerstab-funksjon og alt som markedet ber om.
Populær X-drive X-drive er selvfølgelig et eget kapittel. Firehjulsdriftssystemet er definitivt klart for seriøs off-road-virksomhet, men viktigere er det at det er nyttig på vanlig landevei også. Faktisk var hver fjerde BMW utstyr med X-drive i fjor, og 24 BMW-modeller kan leveres med systemet. Da snakker vi med andre ord om mer enn X3 og X5. Til sammen er det solgt 600 000 biler med X-drive så langt - en gang på slutten av neste år passerer vi millioner. Systemet gir en 40:60 fordeling til daglig, men uregelmessigheter skyver krefter over på det hjulet som kan jobbe best. Nye kontrollparametre for det "Integrerte Chassis Management"-systemet, gjør det i klartekst helt umulig å hente ut en fullblods overstyring mer. Men en liten får du fremdeles lov til.
Bestiilingsklar Det kan virke som om prispåslaget er moderat på de nye modellene. 2.0i skal koste 453 000 kroner, 2.5Si: kr 623 000, 3.0, den sterkeste bensin på 272 hk, leveres til kr 752 000. 2.0D kommer på 488 000 kr, 3.0D på 697 000 og 3.0Sd med obligatorisk automat skal koste 843 000 kroner. Forhandlerne noterer ordre nå, så blir bilen klar til påskeferie-levering. Du finner flere bilder og filmsnutter i vår forhåndsomtale.
|