Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nordiske dekk for norsk sommer Turku (BilNorge.no): Nokian lanserer nå verdens første sommerdekk eksklusivt for Norden. |
||||||||||||||||
Den finske dekkprodusenten innser at sommerhalvåret i Finland, Norge, Russland og Sverige ikke er som sommeren i resten av Europa. Derfor kommer det dekk med andre egenskaper. Men hva er så spesielt med sommerhalvåret her nord? Så er det slått fast – at sommerhalvåret i nord er så annerledes at det må lages egne dekk for oss. Mens de store problemene i resten av Europa er sterk varme og høye hastigheter, er situasjonen i Norden en annen. Her preges situasjonen av et veinett med kraftig piggslitasje. Det gir mer vannplanning. Og temperaturen er lavere og ofte kan man vår og høst oppleve svært kalde dager. Også da må dekket holde seg mykt. Nokian lanserer derfor eksklusive dekk for det de kaller Norden. Dekkene vil bare bli solgt i Finland, Norge, Russland og Sverige. De kommer i hastighetsgrensene H (inntil 220 km/t) og V (inntil 240 km/t) og salget startet våren 2007.
Hvorfor egne nordiske sommerdekk? • Det ligger oftere vann på veiene i Norden. Slitasjen etter piggdekkene får skylda. Hver vår har mange hovedveier to renner i hver kjøreretning. Der legger vannet seg som små sjøer. Faren for vannplanning øker. Dekk for Norden skal derfor bedre drenere vannet til siden og sammenlignet med andre dekk skal de nye dekkene være overlegne i egenskaper mot vannplanning. • Rennene etter piggslitasjen fører til at mange biler går som ”på skinner”. Mange føler ubehag når de skal ut av rennene. Merker etter piggdekk er ukjent i resten av Europa der det er forbudt å kjøre med piggdekk. De nye dekkene gir bedre komfort og er mer stabile når man skal ut av rennene. Bilen ”stikker ikke”. • I sommerhalvåret er det i Norden mange dager med kulde. Om morgenen er det kaldt og da blir vanlige dekk harde. Dekk for Norden har mer naturgummi som holder seg mykere selv når det er kjøligere. Dekk for Kontinentet skal brukes mest når det 30 grader pluss. Det er intet krav i Norden. Der er det viktigere med myke dekk når sommertemperaturen går ned mot null. • Dekkstøy er viktig særlig når asfalten i Norden er grovere. De nye Nokian-dekkene har redusert støyen med nesten 50 prosent sammenlignet med tidligere dekk. • Asymmetriske dekk med slitasjevarsel optimaliserer egenskaper og gir brukeren bedre beskjed om når dekkene er nedslitt
Mye vann Tro det eller ei – men i gjennomsnitt i Norge faller det 25 cm vann i året. I Bergen faller det 50 cm – og denne halvmeteren fordeles over en rekke dager. Vannplanning er sjåførens verste fiende. Når det legger seg en film mellom asfalten og dekket, blir bilen som en førerløs kjelke. Styringen lystrer ikke – ei heller bremsene. Moderne sommerdekk er laget med tanke på drenering og at vannet skal ut til sidene. I mønsteret er det laget noe som mest ligner på en bekk eller elv. Disse rennene fører vannet bort fra mønsteret og hinder vannplanning.
Laget som en kile Et dekk er en meget komplisert konstruksjon. Det består av en rekke materialer og i de nye Nokian-dekkene er det fem forskjellige gummiblandinger. For å optimalisere grepet er dekket laget i en svak kileform slik at det har mer gummi på de punktene som slites mest. Nokian er først i verden med garantier mot skader på dekket i flere år. De er den eneste gjenværende produsent i Norden. Selv om største aksjonær er Bridgestone (med 15 prosent), kommer ikke det nye dekket merket Bridgestone. Dekket skal produseres i Russland og Finland og vil ikke bli levert på nye biler. Dekket erstatter alle tidligere Nokian sommerdekk. Nå skal navnet Hakka brukes på alle sommerdekk. Hva Hakka betyr? Ingen ting.
|