Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Renere fremtid fra Citroën Hybrid er normalt synonymt med bensin og el-drift, men ikke hos Citroën. De har svar til de mange som spør hvorfor man ikke heller tar utgangspunkt i en dieselmotor. I Paris viser de sin drømmefremtid. |
||||||||||||||||
C-dur C-Metisse føyer seg inn i den lange rekken av konseptbiler med C i betegnelsen fra Citroën. Årets Paris-drøm er en firedørs coupé med elegante, runde former. Dørene framme er av måkevingetypen mens de bak svinges oppover for å gi enkel adkomst til de to baksetene. Drivlinjen er som nevnt innledningsvis hybrid. Vi har sett et tilsvarende system, med diesel- og elektrisk motor i C4 Hybrid HDi. Forskjellen er at C-Metisse har de elektriske motorene integrert i bakhjulene. Dermed kan den varte opp med firehjulsdrift når det er ønskelig. Eller kjøre helt elektrisk med null utslipp i urbane strøk.
Rommelig Plassen for de fire ombordværende er raus, noe som besørges av en akselavstand på hele tre meter, en total lengde på 4,74 og en bredde på to meter. Høyden er mer beskjedne 1,24 meter. Innendørs er det luksuriøst og fremtidsrettet. Selv bagasjerommet er kledd med skinn. På og rundt rattet sitter alle viktige betjeningsorganer. Andre funksjoner styres fra en konsoll i taket. Føreplassen er optimalisert for sjåførens øyne, og når han setter seg bak rattet justeres setet i høyden for å nå dette punktet. C-Metisse har en fastmontert nakkestøtte mens ratt og pedaler kan justeres individuelt. C-Metisse forblir nok en drøm, men noe av den avanserte teknikken vil vi finne i fremtidige biler fra PSA-konsernet. PS! Drar du kjensel på Metisse-navnet? Det fantes noen nydelige Cafe Racere som bar betegnselen for en del år siden. Hva det betyr? Av blandet rase, eller på godt norsk bastard.
|