Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Glimt av Peugeots fremtid Peugeot sender oss to forskjellige budskap med sin 207 Epure. De viser sin neste åpenbaring og en mulig fremtidig drivlinje. |
||||||||||||||||
Viktig arvtaker Det er Peugeot 207 CC vi ser konturene av i konseptbilen. Den skal i løpet av de nærmeste årene overta rollen etter 206 CC, den første av de masseproduserte coupé-cabrioletene i moderat prisklasse. Modellen var Norges mest solgte kabriolet i 2002 og 2003 før 307 CC overtok den rollen. Men 207 Epure viser også hvordan en fremtidig bil kan drives i form av miljøvennlig brenselcelleteknologi. Navnet er avledet fra engelske Pure som betyr ren, noe som henspeiler på nullutslipp og lavt støynivå. Det kan også assosieres med bilens elegante og rene linjer.
Ren kraft Motoren i Epure yter 70 kW (95 hk / 180 Nm), hvorav 20 kW kommer fra brenselcellen og 50 kW fra et innebygget Lithium-Ion batteri. Kombinasjonen gir bilen en rekkevidde på 350 km, en toppfart på 130 km/t og en akselerasjonstid fra 0 til 100 km/t på 15 sekunder og forteller at BC-teknologien fortsatt ligger et stykke inn i fremtiden.
Todelt? Konseptbilen veier 1550 kg og måler 404 x 175 x 139 cm over en akselavstand på 2,54 meter. I produksjonsutgave kommer den på markedet neste år. Og følger Peugeot samme oppskrift som tidligere, blir den ferdige bilen svært lik på konseptet. Vi finner det noe underlig at Peugeot ser ut til å gå for et todelt tak mens de fleste nye biler i dag deler det i tre. En todelt løsning gir en A-stolpe som strekker seg ”halvveis” inn i kabinen og et relativt dypt koffertlokk. Beslutningen om å velge denne løsningen er trolig økonomisk motivert.
|