Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Åpen luksus fra Renault Det er en åpen fireseters cabriolet Renault benytter som trekkplaster i Paris. Kanskje bærer Nepta bud om en ny luksusbil. I så fall er den nok ganske så uinteressant for våre breddegrader. |
||||||||||||||||
Kunst på hjul Det er lite å utsette på linjene i det franske konseptet, men slik den står i Paris er det i beste fall teknologi og designlinjer som har snev av realisme over seg. Og som kunstverk vil den sikkert bli satt pris på av de hundretusener som skal innom den franske bilutstillingen i begynnelsen av oktober. Lysteknologien er LED-basert og hovedlyktene består av tre moduler - kjørelys, hovedlykter med nær- og fjernlys samt kurvelys. Elektronisk styrte krystallblokker fordeler lyset fra hovedlyktene med bedre presisjon enn tradisjonelle lykter. Lyktene spiller en viktig rolle i utformingen også av bilens bakre regioner hvor langstrakte lykter skal gi en følelse av bevegelse. Overhenget er lenger bak enn foran, også dette for å fremhevebilens attraktive proporsjoner og flytende linjer.
Fremtid og tradisjoner Måkevingedørene er motoriserte, og med en dørlengde på hele 3,76 meter er nok det fornuftig. Når de åpnes gir de tilgang til både interiør og motorrom. De sentralt plasserte dørhengslene er utformet i aluminium Interiøret er et utstillingsvindu for moderne teknologi i konservativ og luksuriøs innpakning. Instrumentene er omkranset av lær og kombinerer analog og digital visning av viktige informasjoner. Innstillingene for klimaanlegget er plassert ytterst i hvert hjørne. Fra førersetet er viktige kontrollorganer lett tilgjengelige, mange av dem på og rundt rattet. Forsetene er fastmonterte, men pedaler og ratt er justerbare for å kunne tilpasses perfekt for sjåføren.
Kraftverk Motoren, en 3,5-liters V6 som yter 420 hk med et dreiemoment på 560 Newtonmeter ved 3.000 omdreininger. Koblet via en 7-trinns automatkasse leveres kreftene til bakhjulene og sørger for en akselerasjonstid på 4,9 sekunder til 100 km/t. Bilens mål er rommelige med en lengde på 4,995 meter, en bredde (eksklusiv måkevingespeil) på 1,956 meter og en høyde på mer beskjedne 1,332 meter. Dette forteller oss at Nepta kan være budbærer for en stor, luksuriøs bil. Og Renault kan vel trenge noe annet enn Vel Satis for å møte konkurransen fra Citroën nye C6 og en rekke utenlandske modeller.
|