Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Krafttak for MX-5 LANSERING: Å kjøre Mazda MX-5 Roadster Coupé er en drøm for mange. På svingete alpeveier i bildeskjønne Tyrol kommer verdens mest kjøpte roadster virkelig til sin rett. På tross av noen regnskyll. |
||||||||||||||||
Smart topp Nye MX-5 har redaksjonen kjørt tidligere (se test fra BIL), men nå var det den nye modellen vi skulle prøve, med avtakbar hardtop i stedet for manuell kalesje. Og hardtop er beskrivende, for når du kjører lukket grunnet kulde eller nedbør, ser bilen ut som en roadster påmontert hardtop. Fordelen med RC-modellen er at du slipper å oppbevare toppen på et smart sted gjennom sommeren. Du slipper også å få hjelp av en kompis når toppen skal av eller på, her skjer det automatisk i løpet av 12 sekunder – best i bransjen i følge Mazdas egne folk. Bilen er like stilig med toppen av som på. I åpen tilstand ser den ut som en vanlig roadster, den ekstra centimeteren den rager over bakken legger verken du eller andre merke til.
Upåvirket Heller ikke påvirker taket bagasjerommet som opprettholder sin kapasitet på 150 liter og sin tilgjengelighet. Taket forsvinner i et rom mellom setene og bagasjerommet, så det du mister er oppbevaringsplassen bak setene. Et vekttillegg på bare 37 kg gjør også at MX-5 Roadster Coupé opprettholder den fine 50:50 vektbalansen – en av grunnene til at modellen som nå er i sin tredje generasjon er solgt i 774.372 eksemplarer etter første halvår 2006, et tall som har gitt MX-5 plass i Guinness rekordbok som verdens mest solgte åpne toseter. MX-5 er en rimelig bil i mange markeder, hos oss har den startpris på like under 300.000 kroner som roadster med 1,8-liters motor på 126 hk. Vil du ha modellen med automatisk tak, må du pluss på ca 20.000, og jeg ser absolutt ingen grunn til ikke å gjøre det.
Turtallshester Det er også begrenset grunn til å kjøpe en 2,0-liter med 160 hk i stedet for 1,8-literen. Begge er typiske turtallsmotorer som må jages for at de skal yte. Det føltes nærmest pinlig å bli frakjørt i akselerasjon av små dieselbiler da vi klatret opp bratte, svingete fjellveier. Kanskje vil 160-hesteren oppføre seg bedre med 6-trinns gearkasse, vi kjørte bare med 5-trinns i Østerrike. I høye hastigheter på motorvei gir det betydelig med motorstøy, men taket demper effektivt både motor- og hjulstøy når du kjører lukket.
En av tre - eller tre av en Mazda Europa forventer at hver tredje kunde vil velge MX-5 med tak. Vi ser ingen grunn til ikke å gjøre det, og er mer enige med det norske importøren som regner med at den nye modellen vil utgjøre to tredeler. Minst! Det er solgt 34 nye MX-5 i Norge hittil i år. Roadster Coupe kommer på markedet april 2007, og importøren håper den vil hjelpe dem til å oppnå tilsvarende volum neste år. Mer om vår erfaring med bilen kan du lese i en høstlig utgave av BIL. KLIKK HER for tekniske data for MX-5 Sport med kalesje. Avvikene for modellen med tak er små og pristillegget estimeres av importøren til ca kr 20.000.
|