Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Peugeot med nye sportsplaner Med to nye forslag viser Peugeot fornyet interesse for bilsport. Og da snakker vi fra Le Mans til klubb-nivå. |
||||||||||||||||
Le Mans Noe av det mest iøynefallende på Peugeots stand i Paris var 908. Foreløpig bare en mockup, men en mockup som klart viser hvordan de akter å takle Le Mans neste år. Det blir selvfølgelig med en V12 dieselmotor – så får det ikke hjelpe at Audi var ett år tidligere ute. De venter å få ut rundt 700 hk av den og et dreiemoment av lastebiltype på rundt 1200 Nm. Da vil seks trinn i gearkassen være mer enn nok. Peugeots egen traction-kontroll (og disse folkene har god erfaring med konkurranse-elektronikk) vil sørge for at racingdekkene fra Michelin ikke skal belastes unødvendig mye.
Stilren Men det er i grunnen det ytre som er mest interessant. Hvis bilen, sånn som den nå står, har alle de aerodynamiske egenskapene som skal til for å klare 24 timer med suksess, kan vi slå fast at dette er en mye renere design enn Audis. Luftinntakene, som er så nødvendig for denne type motor, er meget bedre skjult og hekkspoileren sitter så meget mer harmonisk på bilen, slik at dersom det også hadde vært en skjønnhetskonkurranse på Le Mans, hadde i hvert fall Peugeot vunnet den.
Lang fartstid Det er ingen grunn til å bli forundret over dette. Peugeots designsjef, Gerhard Welter har bygget sine egne Le Mans racere i mange ti-år, og har bedre erfaring enn de fleste på dette feltet. En av hans WM-biler har den uoffisielle toppfart-rekorden på Le Mans. Etter fjellstøe 400 km/t, fant arrangørene ut at dette begynte å bli ekstremt, så de la inn sjikaner på langsiden. Fortere enn Welters bil vil altså ingen andre, ikke en gang den nye 908, gå.
207 Spider Den andre sportsbilen på Peugeots stand het 207 Spider og er helt opplagt utviklet fra 20Cup-trehjulingen som vi så for et år siden. Den nye er en bil som Peugeot foreslår å lage en en-type racingserie av. Bilen oppfyller alle sikkerhetskrav som ACO (Le Mans arrangøren) stiller til LM1 og LM2 biler, og disse bilene skal, forteller fabrikken, kjøre åpningsrace foran alle fem rundene i den verdensomspennende Le Mans Serie.
Reparasjonsvennlig Bilen er bygget opp rundt et chassis som er konstruert i tre deler – for å gjøre reparasjoner enklere og billigere. Til styring og opphengning brukes en rekke deler fra produksjonsbilene (radiator og intercooler fra 207 for eksempel, eller styring fra 407), og motoren er den samme 1,6 literen som er utviklet i samarbeide med BMW. 175 hester ved håndterbare 5.800 omdreininger er det vi snakker om, med en seks-trinns gearkasse. Også her fortjener karosseriet litt ekstra oppmerksomhet. Ikke bare fordi det er bygget opp av ni separate deler – igjen er reparasjonsvennlighet stikkordet, men også fordi bilen ser så bra ut. Forfra skal ingen være i tvil om at dette er en Peugeot. Bakfra ser vi trekk av sportsracerne fra 70-årene, med kort hekk og bakparten over bakhjulene som ender i en klar leppe. Disse to bilene gjorde Peugeot-standen til en av de mer forfriskende.
|