Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Statsbudsjettet: Fra kubikk til CO2 Som forventet legger Regjeringen opp til å erstatte avgift for sylindervolum til avgift for CO2-utslipp i forslaget til statsbudsjett. For en del biler får det store utslag. |
||||||||||||||||
CO2 + hk Det nye systemet får et CO2-element, noe som generelt vil prioritere bilene med lavt utslipp av karbondioksyd. Generelt hevder Regjeringen at biler under 400.000 kroner blir rimeligere, mens dyrere biler får økt avgift. Dette er en sannhet med mange modifikasjoner. I tillegg til innføringen av CO2-elementene legges det opp til kraftig avgiftsøkning for biler med mer enn 130 kW eller 177 hk. Avgiften for effekt over dette nivået foreslås økt med hele 49 prosent.
Store avvik Det blir stort avvik fra modell til modell, og enkelte populære biler vil bli vesentlig dyrere enn i dag. Dieselbiler med lavt forbruk blir begunstiget mens bensintørste motorer straffes. Som eksempel økes prisen på en Suzuki Grand Vitara med 140-hesters dieselmotor med 40.000 kroner, mens en Toyota RAV4 med 136-hesters dieselmotor får 35.000 kroner lavere engangsavgift.
Dyrere spesialer Satsen for minibusser økes fra 35 til 40 prosent av personbilavgiften mens tilsvarende for campingbiler bykser fra 13 til 22 prosent. Kombinertbiler, som gradvis har blitt mindre interessante siden glansperioden på 90-tallet, foreslås fjernet som egen avgiftsklasse. Vår søsterpublikasjon, BilNytt.no gir alle detaljene om avgiftsendringene og følger opp med hvilke utslag disse får for forskjellige modeller. Vi kommer tilbake med flere detaljer her på BilNorge.no, men i første omgang serverer vi Finansdepartementets egne beregninger.
|