img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Overraskelser på Miljø og Bil-konferansen
I to dager har GRIP, stiftelsen for bærekraftig forbruk, avholdt konferansen Miljø og Bil på Handelshøyskolen BI. Vi var på plass.

Tilstede var blant annet en god del bilimportører med sine mest miljøprofilerte produkter som de forskjellige delegater kunne få prøve, og miljøvernminister Helen Bjørnøy stilte som hovedinnleder etter at finansminister Kristin Halvorsen hadde takket nei.

I likhet med finansministeren hadde også lederen for Lavutslippsutvalget, Jørgen Randers, trukket seg fra deltakelse. Men statssekretær Roger Schjerva fra Finansdepartementet stilte i stedet, slik at de øverste myndigheter for både finans og miljø i det minste var representert, slik intensjonen var.

Og det var kanskje den største overraskelsen: Alle som IKKE var der. Vi observerte verken Bellona eller Zero fra miljøvernorganisasjonenes side. Og med ett hederlig unntak, Jacob Olsbø fra Shell, hadde åpenbart også bensinselskapene gitt sin tid andre prioriteringer denne dagen.

Bjørnøy bekreftet at uansett hvordan de endelige justeringer på avgiftsendringene som gjelder fra årsskiftet vil se ut i detalj, har vi flere avgiftsendringer og miljøkrav i vente. Mens CO2-elementet legges inn nå, av hensyn til det globale klima og Norges forpliktelser i henhold til Kyoto-protokollen, vil nye krav som blir innført i 2008-2010 være relatert til luftkvalitet og støy.

--I dette vil kampen mot den lokale luftforurensningen prioriteres veldig høyt. Den stadig dårligere luftkvaliteten i byene er et økende helseproblem. Hva støy angår, er mange utsatt for trafikkstøy ved boligen sin, og dette problemet øker i takt med trafikkøkningen. 500.000 innbyggere er allerede sterkt preget, sa miljøvernministeren, som tilføyde at mye er gjort med støy fra industri og at helt nye tiltak mot trafikkstøy foreslås i 2007.

Scherva bekreftet at det fra 2008 vil iverksettes tiltak mot NOx-utslippet som veitrafikken medfører i form av miljødifferensiert årsavgift. Graden av denne vil beregnes etter utredning av de samfunnsøkonomiske kostnader som veitrafikken medfører. Generelt ligger det an til at årsavgiften på eldre biler vil bli høyere enn på nyere grunnet utslipps- og forbruksnivået.

En i salen kommenterte at akkurat en slik løsning vel ikke kunne harmonere noe særlig med SVs sosiale profil, da det gjerne er folk med lav inntekt fra før som er henvist til å kjøre gamle biler. Miljøvernministeren besvarte ikke kommentaren.

Spesielt taktisk var det vel heller ikke at Bjørnøy kom kjørende til konferansen i en stor, bensindreven regjeringsbil, mens GRIP i sin invitasjon ikke engang hadde noen parkeringshenvisning.

”Sentralt plassert, nær kollektiv transport som t-bane, buss og taxi. Enkelt å spasere til/fra sentrum langs Akerselva (ca. en time)”, ble det opplyst. En av de som i motsetning til miljøvernministeren fulgte hintet og ankom pr T-bane, var adm. direktør Finn Tandberg i Bilimportørenes Landsforening. Vi bare nevner det.

En opplysning fra salen som var ny for mange, kom fra Telenors Frode Sørum. Han opplyste at Telenor allerede er i gang med å premiere de ansatte som velger firmabiler med lavt utslipp: 1500 kroner måneden til den som har en bil som slipper ut mindre enn 160 gram CO2 pr kilometer, og 2500 kroner til de med bil som nøyer seg med under 125 gram.

Men da Sørum halvt i spøk foreslo at en slik løsning burde overføres til firmabilbeskatningen ”i stedet for at premieringsoppgaven overlates til arbeidsgivere”, ble han møtt med muntre fnis og ingen kommentar fra politiker-hjørnet. 

Et annet festlig utspill til ettertanke kom fra Leif Nybø i Norges Bilutleieforbund, som foreslo å tilby en bilutleiepool til regjeringskontoret med SUVer for besøk i distriktene, Mini Coopere til urbane behov, og kanskje en cabriolet til miljøvernministeren hvis hun av og til vil slå ut håret!

En interessant opplysning, denne gang fra Scherva, var det også at SFT har foreslått å innføre omsetningspåbud for et tredje drivstoff ute på bensinselskapenes stasjonsnettverk, slik at man får på plass en infrastruktur som kan løsne på salget av biler som drives av annet enn tradisjonell bensin eller diesel. Saken er til vurdering i departementet.

Dette må utvilsomt ha interessert de tilstedeværende representantene for de tre leverandørene av E85-biler, som har opplevd at det i følge foreløpig budsjett vil bli avgiftsøkning på opptil 86.000 kroner på disse produktene. Nå varsles det likevel mer fordelaktige avgiftsordninger for biler som kan gå på E85. 

I pausen stilte MB spørsmål til Shells Jacob Olsbø om ikke bensinselskapene i det minste ser en imagefordel ved å få opp et par E85-pumper, i hvert fall i hver av de fire største byene.

Bilene og servicemulighetene står jo klare gjennom importører og forhandlernettverk, og de to største bilutleieselskapene har signalisert at de gjerne vil ha en betydelig andel E85-biler i sine flåter. Disse byttes gjerne inn etter 18 måneder, og dermed gis det grunnlag for en rask oppbygging av bruktmarkedet også. Så hvorfor denne tregheten? 

Olsbø kunne selvsagt ikke svare på vegne av hele bransjen, men påpekte at Statoils ene E85-pumpe fylles med importert vare fra Sverige, og at det vil koste mye å bygge opp et norsk E85-depot.

- Dessuten er det ennå ikke lagt tilstrekkelig med insitamenter for at selskapene vil satse, mener han, og siktet bl.a. nettopp til de avgiftsfordelene denne teknologien hittil ikke har blitt innvilget. Men Olsbø var også helt klar på at det vil være en fordel at de selskaper som vil være med på E85 gjør noe før alle sammen får et uønsket påbud å måtte innfri. 

B.I.L.s Finn Tandberg antok at slik forslaget til statsbudsjett ser ut nå, ligger det an til 70% dieselandel i neste års nybilsalg. Han opplyste også at diesel-elektrohybridbiler, som ennå ikke er på markedet fordi det koster 50% mer å fremstille en diesel- enn en bensinmotor, likevel snart vil komme i salg og bidra til å redusere CO2-utslipp ytterligere.

Han antok videre at rundt 50 hybridmodeller vil være på markedet allerede i 2010. Mange av tilhørerne var overrasket over i hvilken grad Tandberg tok dieselteknologien i forsvar: ”Mye av det som sies og skrives refererer til de gamle dieselmotorene. I dag er ikke diesel langt unna bensin på NOx-utslipp, med avgassrensesystemer som de rene støvsugere”, sa han blant annet.

Den pågående høringen om miljøklassifisering av biler avsluttes 30. oktober.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer