Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Overraskelser på Miljø og Bil-konferansen I to dager har GRIP, stiftelsen for bærekraftig forbruk, avholdt konferansen Miljø og Bil på Handelshøyskolen BI. Vi var på plass. |
||||||||||||||||
Tilstede var blant annet en god del bilimportører med sine mest miljøprofilerte produkter som de forskjellige delegater kunne få prøve, og miljøvernminister Helen Bjørnøy stilte som hovedinnleder etter at finansminister Kristin Halvorsen hadde takket nei. I likhet med finansministeren hadde også lederen for Lavutslippsutvalget, Jørgen Randers, trukket seg fra deltakelse. Men statssekretær Roger Schjerva fra Finansdepartementet stilte i stedet, slik at de øverste myndigheter for både finans og miljø i det minste var representert, slik intensjonen var. Og det var kanskje den største overraskelsen: Alle som IKKE var der. Vi observerte verken Bellona eller Zero fra miljøvernorganisasjonenes side. Og med ett hederlig unntak, Jacob Olsbø fra Shell, hadde åpenbart også bensinselskapene gitt sin tid andre prioriteringer denne dagen. Bjørnøy bekreftet at uansett hvordan de endelige justeringer på avgiftsendringene som gjelder fra årsskiftet vil se ut i detalj, har vi flere avgiftsendringer og miljøkrav i vente. Mens CO2-elementet legges inn nå, av hensyn til det globale klima og Norges forpliktelser i henhold til Kyoto-protokollen, vil nye krav som blir innført i 2008-2010 være relatert til luftkvalitet og støy. --I dette vil kampen mot den lokale luftforurensningen prioriteres veldig høyt. Den stadig dårligere luftkvaliteten i byene er et økende helseproblem. Hva støy angår, er mange utsatt for trafikkstøy ved boligen sin, og dette problemet øker i takt med trafikkøkningen. 500.000 innbyggere er allerede sterkt preget, sa miljøvernministeren, som tilføyde at mye er gjort med støy fra industri og at helt nye tiltak mot trafikkstøy foreslås i 2007. Scherva bekreftet at det fra 2008 vil iverksettes tiltak mot NOx-utslippet som veitrafikken medfører i form av miljødifferensiert årsavgift. Graden av denne vil beregnes etter utredning av de samfunnsøkonomiske kostnader som veitrafikken medfører. Generelt ligger det an til at årsavgiften på eldre biler vil bli høyere enn på nyere grunnet utslipps- og forbruksnivået. En i salen kommenterte at akkurat en slik løsning vel ikke kunne harmonere noe særlig med SVs sosiale profil, da det gjerne er folk med lav inntekt fra før som er henvist til å kjøre gamle biler. Miljøvernministeren besvarte ikke kommentaren. Spesielt taktisk var det vel heller ikke at Bjørnøy kom kjørende til konferansen i en stor, bensindreven regjeringsbil, mens GRIP i sin invitasjon ikke engang hadde noen parkeringshenvisning. ”Sentralt plassert, nær kollektiv transport som t-bane, buss og taxi. Enkelt å spasere til/fra sentrum langs Akerselva (ca. en time)”, ble det opplyst. En av de som i motsetning til miljøvernministeren fulgte hintet og ankom pr T-bane, var adm. direktør Finn Tandberg i Bilimportørenes Landsforening. Vi bare nevner det. En opplysning fra salen som var ny for mange, kom fra Telenors Frode Sørum. Han opplyste at Telenor allerede er i gang med å premiere de ansatte som velger firmabiler med lavt utslipp: 1500 kroner måneden til den som har en bil som slipper ut mindre enn 160 gram CO2 pr kilometer, og 2500 kroner til de med bil som nøyer seg med under 125 gram. Men da Sørum halvt i spøk foreslo at en slik løsning burde overføres til firmabilbeskatningen ”i stedet for at premieringsoppgaven overlates til arbeidsgivere”, ble han møtt med muntre fnis og ingen kommentar fra politiker-hjørnet. Et annet festlig utspill til ettertanke kom fra Leif Nybø i Norges Bilutleieforbund, som foreslo å tilby en bilutleiepool til regjeringskontoret med SUVer for besøk i distriktene, Mini Coopere til urbane behov, og kanskje en cabriolet til miljøvernministeren hvis hun av og til vil slå ut håret! En interessant opplysning, denne gang fra Scherva, var det også at SFT har foreslått å innføre omsetningspåbud for et tredje drivstoff ute på bensinselskapenes stasjonsnettverk, slik at man får på plass en infrastruktur som kan løsne på salget av biler som drives av annet enn tradisjonell bensin eller diesel. Saken er til vurdering i departementet. Dette må utvilsomt ha interessert de tilstedeværende representantene for de tre leverandørene av E85-biler, som har opplevd at det i følge foreløpig budsjett vil bli avgiftsøkning på opptil 86.000 kroner på disse produktene. Nå varsles det likevel mer fordelaktige avgiftsordninger for biler som kan gå på E85. I pausen stilte MB spørsmål til Shells Jacob Olsbø om ikke bensinselskapene i det minste ser en imagefordel ved å få opp et par E85-pumper, i hvert fall i hver av de fire største byene. Bilene og servicemulighetene står jo klare gjennom importører og forhandlernettverk, og de to største bilutleieselskapene har signalisert at de gjerne vil ha en betydelig andel E85-biler i sine flåter. Disse byttes gjerne inn etter 18 måneder, og dermed gis det grunnlag for en rask oppbygging av bruktmarkedet også. Så hvorfor denne tregheten? Olsbø kunne selvsagt ikke svare på vegne av hele bransjen, men påpekte at Statoils ene E85-pumpe fylles med importert vare fra Sverige, og at det vil koste mye å bygge opp et norsk E85-depot. - Dessuten er det ennå ikke lagt tilstrekkelig med insitamenter for at selskapene vil satse, mener han, og siktet bl.a. nettopp til de avgiftsfordelene denne teknologien hittil ikke har blitt innvilget. Men Olsbø var også helt klar på at det vil være en fordel at de selskaper som vil være med på E85 gjør noe før alle sammen får et uønsket påbud å måtte innfri. B.I.L.s Finn Tandberg antok at slik forslaget til statsbudsjett ser ut nå, ligger det an til 70% dieselandel i neste års nybilsalg. Han opplyste også at diesel-elektrohybridbiler, som ennå ikke er på markedet fordi det koster 50% mer å fremstille en diesel- enn en bensinmotor, likevel snart vil komme i salg og bidra til å redusere CO2-utslipp ytterligere. Han antok videre at rundt 50 hybridmodeller vil være på markedet allerede i 2010. Mange av tilhørerne var overrasket over i hvilken grad Tandberg tok dieselteknologien i forsvar: ”Mye av det som sies og skrives refererer til de gamle dieselmotorene. I dag er ikke diesel langt unna bensin på NOx-utslipp, med avgassrensesystemer som de rene støvsugere”, sa han blant annet. Den pågående høringen om miljøklassifisering av biler avsluttes 30. oktober.
|