Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Audis nye åpenbaring Audi har frigjort de første offisielle bilder av sin nye TT Roadster. Den følger opp linjene fra coupéen og blir større enn sin forgjenger. |
||||||||||||||||
Tette bånd Det er selvsagt tette bånd mellom den åpne og lukkede utgaven av nye TT. For eksempel drivlinjene som lar deg velge mellom 2,0-liters TFSI på 200 hk i kombinasjon med forhjulsdrift, eller 3,2-liters V6 med 250 hk og quattro. Begge har 6-trinns manuell gearkasse som standard men kan med fordel leveres med S-tronic (bedre kjent som DSG). Med denne effektive gearkassa kan null til 100 foretas på henholdsvis 6,5 eller 5,9 sekunder. Potensiell toppfart er 237 km/t for toliteren og 250 km/t for V6en.
Stofftak Audi har beholdt løsningen med kalesje i stedet for å falle for fristelsen til å utstyre bilen med motorisert ståltak. Kalesjen er lett i vekt på tross av at den inneholder både glassvindu og elementer i stål og aluminium. Du kan velge om du vil ha den i sort eller mørkegrå, og fremre del av taket danner et lokk over kalesjen når du kjører åpent. Betjeningen av kalesjen er automatisk på V6-utgavene og manuell på 2,0 TFSI (automatisk mot pristillegg). Prosessen med å kjøre den opp eller ned tar 12 sekunder, og det kan gjøres mens bilen beveger seg i hastigheter på inntil 50 km/t. Det elegante TT tanklokket er på plass, og mot pristillegg kan TT Roadster leveres med en unik vindavviser som automatisk kjøres på plass bak setene. Automatisk er også hekkspoileren som trer i funksjon når hastigheten overstiger 120 km/t, eller når du selv aktiviserer den.
Aluminium og stål Sammenlignet med sin forgjenger har TT Roadster vokst i alle retninger. Lengden er 4.178 mm (+ 137 mm), bredden 1.842 mm (+ 78 mm) og høyden 1.358 mm (+ 8 mm). Akselavstanden måler 2.468 mm – en økning på 46 mm. Det er benyttet en blanding av aluminium (58 %) og stål (42 %) i karosseriet som er bygget basert på Audis Space Frame teknologi. Med minste motor er vekten 1295 kg, bare 35 kg mer enn en tilsvarende coupé. For å gi best mulig vektfordeling er stålkomponentene plassert bak i bilen – for eksempel i veggen bak passasjerkabinen som er svært solid for å gi forankring for de to veltebøylene.
Økt komfort Passasjerer og bagasje får mer plass enn i originale TT Roadster. Skulderbredden er økt med 29 mm mens kapasiteten i bagasjerommet er økt fra 210 til 250 liter, likt for modeller med forhjulsdrift og quattro. Bilens ESP (antiskrens) tillater sportslig kjøring og er balansert i forhold til styringen som er satt opp for å gjøre bilen fra nøytral til lett understyrt. Med ekstrautstyret Magnetic Ride kan du velge et sportslig eller et mer komfortabelt oppsett for støtdemperne. Et rikholdig utvalg av tilleggsutstyr står til disposisjon, blant annet en oppbevaringspakke som gir tre bagasjenett og fire praktiske oppbevaringsrom ekstra. Er du glad i vintersport kan du velge å få bilen levert med skipose som er stor nok til å romme to par ski på inntil 190 cm lengde. Slikt er det i følge Audi ingen andre roadstere som kan varte opp med. Audi TT Roadster kommer til Norge i mars. Regn med priser noe over de som gjelder for den lukkede utgaven, i overkant av en halv million med 2,0 og drøyt 700.000 med V6.
|