Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Auris ser lyset (i Japan) I dag lanseres Toyotas nye Golf-utfordrer i Japan. At den måtte bytte navn i stedet for fortsatt å være en Corolla, er vanskelig å se med første øyekast. |
||||||||||||||||
Designbombe? ”Spennende og revolusjonerende” er ikke de første superlativene som faller meg inn når vi i dag får servert de første bilder av Corollas arvtager. Nå må vi fortsatt vente noen uker på å se bilen i europeisk drakt - det skjer først på Bologna-utstillingen i desember, men slik den møter oss i japansk innpakning ser bilen mildest talt gørr kjedelig ut. En forstørret Yaris, eller en modernisert Corolla. Det ble sagt at Toyota gikk i tenkeboksen og ble der et år etter at Honda lanserte sin nye Civic. I så fall kan det virke som designteamet gikk tom for datakraft, eller skisseblokker. Eller at de allerede var kommet så langt i prosessen at det var umulig å snu.
Helt ny Bilen er laget fra innsiden og ut, hevder Toyota, så la oss for all del vente på flere detaljer før vi uttaler oss for bombastisk. Imens kan vi presentere fakta, som et bilen har en lengde på 4,22 meter over en akselavstand som strekker seg 2,60 meter. Bredden er 1,76 m og høyden 1,51 m. Den europeiske utgaven leveres med tre eller fem dører og kundene kan velge mellom fem forskjellige motorer, to for bensin og tre for diesel. I førstnevnte kategori finner vi 1.4 VVT-i med 97 hk og 130 Nm samt 1.6 VVT-i som byr på 124 hk og 157 Nm. Minste dieselmotor er 1.4 D-4D med 60 hk og 190 Nm, mens de som ønsker kraftigere saker kan velge mellom 2.0 D-4D med 126 hk / 300 Nm eller kraftpakken 2.2 D-4D med 177 hk og 400 Nm.
For norske avgifter Alle motorene er drivstoffgjerrige og tilfredsstiller kravene i EUR4. Dermed vil de trolig komme gunstig ut etter innføringen av nytt norsk avgiftssystem. Mens salget av Auris starter i Japan i dag, må europeiske kunder vente til våren 2007. I mellomtiden selger Toyota unna dagens Corolla modeller mens de snart starter med å bygge opp ordrereserve for Auris. Slik må det gjøres om man skal holde posisjonen som Norges mest solgte bilmerke. SJEKK REGJERINGENS FORSLAG TIL NYE AVGIFTER HER
|