Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Åpent valg fra BMW Så kommer da endelig de første bildene av nye 3-serie Cabriolet. Og som vi forutsa får den sammenleggbar hardtop. Men navnet sitt beholder den. |
||||||||||||||||
Fjerde i rekken Nå som sedan, stasjonsvogn og coupé er lansert, er turen nå kommet til den åpne 3-serien. BMW faller ikke for fristelsen til å henge seg på bølgen og kalle den to-i-ett, men velger fortsatt å markedsføre den som 3-serie Cabriolet. Forskjellen er at denne har fast tak i stedet for en trelags kalesje som holder passasjerene varme i 6-serie eller Z4 cabrioletene. Taket er tredelt og operasjonen med å kjøre det av eller på tar 22 sekunder. Vindusflatene er vesentlig større enn om bilen hadde hatt kalesje, større bak- og sideruter gir hele 38 prosent bedre sikt enn hos forgjengeren.
Smart bak Til forskjell fra mange andre biler av denne typen, har BMW klart å beholde en relativt lav hekk og elegante linjer. Bagasjerommet er likevel større enn mange i klassen. I lukket tilstand er kapasiteten 350 liter mens den som cabriolet får med seg 210 liter. Baksetene kan legges ned, og bilen kan også bestilles med gjennomgående skibag som kan benyttes enten bilen har taket oppe eller nede. Er det første gang en cabriolet kan skilte med en slik kombinasjon? Et vanlig problem med cabrioleter, spesielt de med skinninteriør, er glovarme seter når bilen har stått åpen i solsteiken. Det har BMW gjort noe med, skinnseter får en spesiell behandling som senker temperaturen med inntil 20 grader sammenlignet med vanlige, ubehandlede skinnseter.
To ganger seks To motorvarianter tilbys i første omgang, begge rekkeseksere. Du får den som 325i eller 335i. Førstnevnte blir nok mest aktuell i Norge. Med 218 hk tar den deg til 100 km/t i løpet av 7,6 sekunder og til en potensiell toppfart på 245 km/t. Et enda større arsenal av krefter tilbys i 335i med twin turbo. 306 hk og et maks dreiemoment på 400 Nm tar akselerasjonsprøven på 5,8 sekunder mens toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t. Begge har 6-trinns manuell gearkasse som standard men kan mot pristillegg leveres med en nyutviklet 6-trinns automat med hendler på rattet.
Først USA 3-serie Cabriolet får sin verdensdebut i Detroit i januar og er klar for Norge neste vår. Startprisen for de første utgavene vil havne et godt stykke over en halv million, men en fremtidig 320i Cabriolet kan nå frem til en bredere målgruppe. Her loves vi en rekkefirer med 170 hk og null til hundre på 9,2 sekunder. Andre modeller som kommer senere er 330i (272 hk) og 330d (231 hk). En del vil lide valgets kvaler, skal de velge en lekker 3-serie Coupé eller en like lekker 3-serie Cabriolet? Det ser ut som sistnevnte har litt av begge i seg, men det vil kjøreegenskapene avgjøre. Vi skal formilde våre inntrykk når vi har kjørt bilene i løpet av våren.
|