Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ikke fullt så Mini lenger Den er fortsatt like sjarmerende. Selv om det ikke er lett å oppdage med første øyekast, er Mini fornyet fra ytterst til innerst. Vi har kjørt nye Cooper S. |
||||||||||||||||
LANSERING: Det er Cooper og Cooper S som først er klar når New Mini nå lanseres i ny utgave, seks år og 800.000 eksemplarer etter at den ble lansert første gang i BMWs tidsregning. Den offisielle lanseringsdatoen er 18. november, 100-årsdagen til Minis far, Sir Alec Issigonis. Lengden er økt med 58 mm, først og fremst for å gi økt sikkerhet for både ombordværende og eventuelle fotgjengere som måtte få et ublidt møte med bilen. Lyktene er større og inneholder nå også blinklysene.
Miljøløft Motorene er også nye og vesentlig renere enn dagens Brasil-produserte utgaver. Her er det BMW-teknologi på sitt beste, med avansert ventilstyring og, i tilfellet Cooper S, turbo i stedet for kompressor. Faktisk er CO2-utslippet i nye Cooper S identisk med det dagens Mini One har. Det blir en fordel når nye avgifter skal beregnes fra 2007.
Mer punch De fem ekstra hestene (175) har neppe så mye betydning, men et dreiemoment på 240 Nm i området 1600 til 5000 omdreininger gjør motoren meget anvendelig. For en kort periode kan du også hygge deg med overboost som gir 260 Nm. Bak rattet i Cooper S har vi følelsen av å kjøre en vesentlig større bil. Støynivået er meget behagelig i høye hastigheter på motorvei, litt vindsus er eneste forstyrrende element. Med standard understell og hjul er egenskapene behagelige. Med sportsunderstell og 17-tommere blir bilen litt mer utsatt for ujevnheter i asfalten men, også hakket mer sportslig.
Flere i vente Noen rommelig familiebil har aldri Mini gitt seg ut for å være, men to voksne med hver sin weekend-oppakning har det komfortabelt. Er man gode venner går det også å plassere to kortvokste i baksetet, i alle fall for kortere turer. De første Mini-modellene kommer til Norge i slutten av november, og med tiden vil familien vokse til også å innbefatte Mini One, Mini D (for diesel) og en ny Cabriolet. Mini Traveller, den kompakte stasjonsvogna vi har møtt i konseptutgave, er planlagt for 2008. Nye avgifter vil trolig medføre at Cooper blir noe billigere og Cooper S noe dyrere fra neste år, men dramatiske utslag får omleggingen ikke. Mer om nye Cooper S kan du lese i november-utgaven av BIL. LES OGSÅ: Cooper S GP: Reinspikka kjøreglede
KORT OM BILENE: Mini Cooper S PRIS: kr 312.300
MOTOR: 4-sylindret rekkemotor. 1598 ccm. 128 kW (175 hk) v/5500 o/min. 240 (260) Nm v/1600-5000 o/min
MÅL OG VEKT: LxBxH: 371,4 x 168,3 x 140,7 cm Akselavstand: 246,7 cm Egenvekt m/fører: 1205 kg Tillatt totalvekt: 1580 kg Dekk: 195/55 R16 Bagasjerom: 160-680 liter (VDA) Tankvolum: 50 liter
YTELSER: Aks. 0 - 100 km/t: 7,1 sek Toppfart: 225 km/t Forbruk blandet kjøring: 0,69 l/mil CO2-utslipp: 164 g/km
Mini Cooper PRIS: kr. 243.300
MOTOR: 4-sylindret rekkemotor. 1598 ccm. 88 kW (120 hk) v/6000 o/min. 160 Nm v/4250 o/min
MÅL OG VEKT: LxBxH: 369,9 x 168,3 x 140,7 cm Akselavstand: 246,7 cm Egenvekt m/fører: 1140 kg Tillatt totalvekt: 1515 kg Dekk: 175/65 R15 Bagasjerom: 160-680 liter (VDA) Tankvolum: 40 liter
YTELSER: Aks. 0 - 100 km/t: 9,1 sek Toppfart: 203 km/t Forbruk blandet kjøring: 0,58 l/mil CO2-utslipp: 139 g/km
|