Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Peugeot og Citroën med ny japaner Som vi tidligere har fortalt venter både Citroën- og Peugeot-organisasjonen sterkt på sin nye SUV. Nå er de første detaljene klare. |
||||||||||||||||
Tre søsken Som vi fortalte etter bilutstillingen i Paris skal den nye Outlander fra Mitsubishi danne grunnlaget for den SUV-satsingen fra PSA. På denne måten sparer man både tid og penger, og er sikret et produkt som burde tilfredsstille de fleste. Mitsubishi har omfattende erfaring med dette segmentet. I dag har PSA sendt ut bilder av hvordan deres utgaver skal se ut, og sammenlikner vi med bildene av Mitsubishis Outlander ser vi at her er det kun foretatt noen fiffige grep med frontene. Ingen skal være i tvil om hvilken distributør bilen kommer fra. I Peugeot-utgaven skal den hete 4007, og som Citroën blir navnet C-Crosser.
Litt vage Mens Mitsubishi skal ha sin bil klar ganske tidlig på nyåret, og har et klart salgsmål på 2.000 enheter, sier importørene av de franske utgavene at lanseringstidspunkt ennå ikke er bestemt, og derfor kan det heller ikke sies noe om salgsmål. Men det vi vet er at PSA skal vise sine utgaver på Genève-utstillingen, og sannsynligvis vil det bety at modellene er klare her hjemme i løpet av april/mai. Et mulig handicap for de franske er imidlertid at deres modeller blir utstyrt med en 2,2-liters motor, mens Mitsubishis Outlander kan starte med en mindre motor – 2-liters dieselen fra Volkswagen. Nå kjenner vi ikke CO2-utslippet for den nyutviklede HDi-motoren fra PSA-gruppen, men dersom utslippet fra Mitsubishis motor er lavere vil de franske søstrene få et avgiftshandicap.
Moderne Den nye 156-hesters motoren er imidlertid en topp moderne enhet med biturbo og effektivt partikkelfilter og kan, som alle PSAs dieselmotorer, kjøres med inntil 30 prosent innblanding av biodiesel. Det betyr imidlertid ikke, som noen tror, at CO2 utslippet fra eksosrøret blir lavere (ofte tvert om), men at man bruker mindre av fossile brennstoffer, og vil kunne ha avgiftsfordeler av det. Kort resymert er bilen en 464 cm lang SUV med muligheter for tre seterekker og plass til syv personer. De to baksetene kan legges ned helt flatt og den midterste seteraden kan sleides frem eller tilbake.
Solid og fleksibel Fiffig er også bakdøren som er delt i to. Den nederste delen kan virkelig sittes på nå – av flere – eller brukes til tung last. Den tåler 200 kg, og antyder at her har konstruktøren tenkt fleksibel bruksvennlighet. Transmisjonen er en sekstrinns manuell kasse med integrert firehjulsdrift-enhet. Den kan man koble inn eller ut etter eget ønske, og det finnes også en posisjon med full diffsperre. I tillegg har bilene det som Mitsubishi kaller for Active Stability Control som er kombinert med Traction Control.
Mer senere? I Mitsubishi-utvalgene finner man også en automat-utgave. Det er ingen grunn til at den ikke skal dukke opp på de franske også. Bensinmotoren på 170 hk vil vel også bli tilbudt de spesielt interesserte. En tilhengervekt på 2000 kg er helt sikker, en mulighet for varebilregistreringer er nesten helt sikker (igjen i følge Mitsubishi). Ekstra bonus er lydanlegg fra amerikanske Rockford Fosgate. Jeg har ikke hørt det, men navnet kjenner jeg. Dette er virkelig tung, amerikansk stereo og ikke noe japansk lettvekter-låt. Kan vi også håpe på at Mitsubishis solide nybilgaranti blir adoptert av de to andre importørene:
|