Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Egne vinterdekk for SUV SUV krever egne vinterdekk. Det er ikke lengre tilstrekkelig å utruste moderne SUVer enten med dekk laget for personbiler eller varebiler. |
||||||||||||||||
Det voldsomme salget av SUVer de siste årene, har medført at det konstrueres spesialdekk som sørger for at SUVer blir enda bedre på vinterføre. Ikke minst når det gjelder stoppegenskapene. - SUV er like avhengig av gode vinterdekk som alle andre biler, sier teknisk sjef i Conti Norge, Frank Larsen. - SUVer drar seg ofte mye bedre opp bakkene. De har jo som regel firehjulstrekk og det gir jo klare fordeler. - Men firehjulstrekk gir ingen spesielle fordel når man skal stoppe, forstetter Larsen. - Da er det dekkene som avgjør bremselengden. Man kan ha så god fremkommelighet man bare vil, men skal man redusere bremselengden må man ha gode dekk. Det virker som om noen glemmer dette – og tror at på SUV kan man ha helårsdekk.
Egne vinterdekk Først nå kommer det egne vinterdekk for SUVer, både dekk for run-flat og normale vinterdekk. Conti skifter nå ut sine 4 x 4 winter med et helt nytt dekk med betegelsen Crosscontact winter. Dekket vil være i salg neste sesong i til sammen 18 dimensjoner. Det vil dekke rundt halvparten av markedet. Dekket har et mønster tilpasset SUVer med nye råmaterialer og silica som tåler sterk kulde. Det skal gjøre dekket mykere i streng kulde. Det kommer ikke dekk med spesiell nordisk gummiblanding, derfor har fabrikken valgt generelt en noe mykere gummiblanding for alle dekkene de produserer. - Tester som er gjort med de nye dekkene er meget lovende, sier Larsen. Vi har hatt en betydelig pågang fra bilforhandlere og importører som alle jakter på bedre vinterdekk til SUVer. - Mange av de nye bilene har store dimensjoner og det har ikke alltid vært like enkelt å skaffe gode dekk. Vi ser derfor med glede fram mot neste vinter og et bredere tilbud av gode dekk.
|