Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Fortsatt skitne Europa-biler 15 av de 20 bilprodusentene i Europa som produserer over 150.000 biler årlig har i løpet av de siste år ikke greid å forbedre sin drivstoffeffektivitet på det nivået EU krever i løpet av 2008 i henhold til sitt direktiv 93/116, viser tall fra Transport & Enviroment (T&E). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
15 av de 20 bilprodusentene i Europa som produserer over 150.000 biler årlig har i løpet av de siste år ikke greid å forbedre sin drivstoffeffektivitet på det nivået EU krever i løpet av 2008 i henhold til sitt direktiv 93/116, viser tall fra Transport & Enviroment (T&E).
I 1998 inngikk de europeiske bilprodusentenes organisasjon ACEA en avtale med EU om å redusere det gjennomsnittlige CO2-utslippet fra nye biler som ble solgt i de daværende 15 EU-landene, til 140 g/km i 2008 fra 186 g/km i 1995. Lignende avtaler ble undertegnet av de japanske og koreanske bilfabrikkenes organisasjoner JAMA og KAMA i 1999 med utslippsreduksjonsmål for 2009. T&E-rapporten viser at Europas bestselger Volkswagen kun har nådd halvparten av sin målsetting for bedret drivstoffeffektivitet. Renault, som er nest størst i Europa, er derimot godt på vei til målet – de har redusert dobbelt så mye utslipp fra sine kjøretøyer som VW. T&E har engasjert det britiske Institute for European Environmental Policy (IEEP) til å analysere salgsdata fra perioden 1997-2005, supplert av tyske R.L. Polk Marketing Systems GmbH, som er det primære datasøk-selskapet bilindustrien benytter. Resultatene viser at 75% av bilprodusentene ikke greier å redusere utslippene raskt nok. Nissan er verstingen i Europa fulgt av Suzuki, Mazda, Audi, Volvo, BMW og Volkswagen. Ingen av disse merkene har kommet halvveis til de utslippsreduksjonene de må nå for å greie målet. Selv hybridbilen Prius er ikke nok til å gi Toyota god attest, da rapporten konkluderer med at bilfabrikkene må foreta de nødvendige utslippsreduksjoner gjennom hele produktspekteret og ikke bare gjøre en ”storrengjøring” på en modell eller to. Fiat er så langt den beste i klassen foran Citroën, Renault, Ford og Peugeot. Alle de fem merkene er i rute for å nå 2008-målet. T&E sier bl.a.: ”2008-målet er fortsatt teknologisk oppnåelig, men så lenge tre av fire bilprodusenter ikke straffes for sin sendrektighet vil det aldri gå. Europa må kysse sine frivillige målsettinger farvel og ikke kaste bort mer tid på å få fram nye, lovfastsatte mål for det neste tiåret. Da må hver bilprodusent holdes ansvarlig for å nå sitt mål, og straffes dersom de ikke gjør det.” . Den i utgangspunktet frivillige avtalen gjelder kun nye kjøretøyer. Det totale CO2-utslippet fra alle person- og varebiler på det europeiske veinettet har økt med en prosent årlig siden 1990 og står i dag for 15% av verdensdelens CO2-utslipp. Rapporten 'How clean is your car brand?' kan lastes ned fra deres nettside www.transportenvironment.org.
|