Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ingen billig moro Er du interessert i Mazdas nye lommeracer, slipper du nok å trekke kølapp hos forhandleren. Med en prislapp på godt over en halv million blir Mazda3 MPS et sjeldent syn på norske veier. Svært sjeldent. |
||||||||||||||||
Årets kupp? 2,3-liters turbomotor med 260 hk er ikke akkurat skapt for det norske avgiftssystemet, og enda verre blir det hvis et nytt system etableres neste år. 515.000 kroner bør få de mest ihuga entusiastene til å løpe til nærmeste forhandler, for neste år vil bilen antagelig koste 100.000 mer. Uansett når du kjøper den går du trolig på en saftig smell når du skal avhende bilen, for kundekretsen på en bil som dette er meget begrenset. Og det er synd at kundekretsen blir liten, for vi føler oss trygge på at Mazda har konstruert en virkelig potenspille. En diffbrems skal sørge for at kreftene får tak i asfalten gjennom forhjulene, noe det kunne være interessant å prøve ut i praksis på norsk vinterføre. Det bidrar heller ikke til økt volum at Mazda3 MPS har konkurrenter til langt lavere priser, riktig nok også med noe mindre pulver. Likevel må den tåle å bli sammenlignet med biler som Focus ST og Golf GTI.
Diskresjon Det er diskret detaljer som skiller MPS-utgaven fra en vanlig Mazda3, deriblant spesielle 18-tommere, et kraftig enderør og en front med store luftinntak. Innendørs finner du sorte sportsseter med røde sømmer og annet snacks. Gearkassen er selvsagt manuell og har seks trinn. Planene til Mazda er en årstakt på 10.000 biler hvorav en av fire skal selges i Europa. Så kanskje finner et og annet eksemplar veien til Norge via bruktimport om noen år. Les mer om Mazda3 MPS i vår forhåndsomtale. Sjekk også våre erfaringer bak rattet i en Mazda6 MPS.
LES OGSÅ:
|