Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Kurs-kollaps hos OOBF Det gikk ikke så greit for Oslo og Omegn Bilbransjeforening da de forsøkte å holde kurs i taksering av skadebiler for sine medlemmer i oktober. |
||||||||||||||||
For selv om temaet ble valgt av medlemmene selv, og selv om de fikk velge mellom 4 dager å utføre et takseringsforsøk på, var oppmøtet særdeles slett.
Hvor var folk? MotorBransjen fikk tidlig mistanke til at noe var galt fatt. Det begynte da vi sendte en forespørsel om hvilken dag og klokkeslett som var optimal for å gi kurset litt redaksjonell dekning og for å ta bilder. Svaret fra sekretæren var at vi selv kunne få velge time for å prøve oss på en taksering! Etter denne ”God dag Mann – Hostesaft”- responsen ytret vi ønske om å komme innom klokka 10 på en bestemt dag, og fikk til svar at dette var greit. Og da vi innfant oss var riktignok skadehallen til Bilbransjens Kurs- og Kompetansesenter fylt med takseringsobjekter og –utstyr. Men det fantes ikke en sjel der, verken veiledere eller kursdeltakere! Opplæringskontoret for Bilfag i Oslo og Akershus, som holder til vegg i vegg, ante ingen ting om saken men tok en telefon til OOBF på våre vegne. De fikk til svar at vi kunne komme tilbake samme ettermiddag, da skulle det komme fem Møller-ansatte som ville prøve seg på taksering. Dette passet imidlertid ikke MBs tidsskjema, så vi planla i stedet å stille på kursets oppsummeringsmøte drøye to uker senere for å få vite hvordan det hele hadde gått. Dagen før oppsummeringsmøtet sendte sekretæren ut en mail som fortalte at møtet var avlyst grunnet dårlig oppslutning(!), men at de som hadde foretatt taksering kunne kontakte en gitt person for å få vite ”fasiten”.
Formannen Vi tok en telefon til OOBFs formann, Knut Espen, for å få en forklaring på hvordan et kurstilbud med et så åpenbart attraktivt og aktuelt tema kan ende så feil. - Tja, si det - vi undres også over hvorfor det ble så lav oppslutning. Ønsket om et takstkurs kom opp under et besøk hos noen av medlemmene i sommer. Vi syntes at ideen var god, så vi satte umiddelbart i gang med planleggingen. - Det å kunne sette opp en korrekt takst har stor innvirkning på bunnlinjen til et skadeverksted, og at det kan være svært store forskjeller fra en takst til en annen vet jeg av erfaring fra egen bedrift. Når vi i tillegg vet at mange av medlemmene aldri har hatt mulighet til å teste sine kunnskaper mot andre, så var vi ganske sikre på at kurset ville slå godt an – men der tok vi feil. - Jeg tror nok vi må ta selvkritikk her. Siden dette var en helt ny vri og helt ulikt våre tidligere medlemstilbud er jeg redd årsaken rett og slett ligger i at vi bommet på informasjonen og ikke nådd frem budskapet om hva kurset gikk ut på. Mye kan tyde på dette, siden våre tradisjonelle medlemsmøter i år har hatt meget bra oppslutning. - Både Bruktbilseminaret i mai og Ettermarkedsmøtet nå i november var meget godt besøkt. Vi vil fortsette å utvikle nye medlemstilbud, men det blir nok ikke noe takstseminar igjen med det aller første, sier Knut Espen. Heldigvis har altså ikke all kursvirksomhet gått like galt for OOBF i denne perioden. MotorBransjen var selv til stede på det nevnte ettermarkedsmøtet som fant sted i de samme lokalene, og som ble en ubetinget suksess (bildet). Over 30 engasjerte bransjefolk klemte seg sammen i et klasserom for å høre Bjørn Kristiansen fra Bilkonsult AS presentere konseptet Kontrollert Bilverksted, Tom Arne Melbostad fra Bilia snakke om økonomi, kundebehandling og tilgjengelighet i forbindelse med verksteddrift, og den tidligere vegvesen-ingeniøren Jan Haagensen gi gode råd om hvordan bransjen bør forholde seg til hans eks-arbeidsgiver. Så mist ikke motet, OOBF!
|