Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Corolla i ny innpakning Toyota har lagt premieren på sin nye Corolla til bilutstillingen i Helsinki. Mens den forrige ble lansert i fem innpakninger nesten samtidig, skal denne kun selges som sedan. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Europeisk Designet drar uvilkårlig tankene til Lexus, og i følge Toyotas egne utsagn er nye Corolla flyttet en klasse opp når det gjelder kvalitet. Innvendig plass og komfort skal være økt betydelig. Støydempingen skal være eksemplarisk, og i følge Toyota er ingen biler i denne klassen stillere enn nye Corolla. Selv om vi nylig har omtalt en ny Corolla for Japan, er dette en bil som er tilpasset europeisk smak. Dynamikk og kjøreglede er vektlagt, og sporvidden er derfor utvidet med 50 mm.
Praktisk Høyden er den samme som på dagens modell, bredden er 1,76 m (+ 5 cm) og lengden (4,54 m) har økt med 15 cm selv om akselavstanden er uendret. Bagasjerommet har en kapasitet på 450 liter, og innvendig har bilen 15 forskjellige steder for oppbevaring med et samlet volum på 19 liter. Fire forskjellige motorer i kombinasjon med tre forskjellige gearkasser gir gode valgmuligheter. Valgets kvaler vil nok også noen ha i forbindelse med lakk, for bilen tilbys i åtte spesielt utvalgte farger.
På norsktoppen Corolla produseres i 16 forskjellige land og selges i 140 markeder fordelt på fem kontinenter. Siden lanseringen i 1966 er det solgt over 32 millioner Corolla. Corolla har i flere år vært bestselger i Norge, men salget av sedan har vært svært begrenset de siste årene, så det skal bli interessant å se hvordan nykommeren mottas. Noe vil den selge på godt navn og rykte, men brorparten av Corolla-kundene vil nok i fremtiden velge en Auris. Og mange vil nok savne en stasjonsvogn.
Tekniske spesifikasjoner:
|