Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Skyline nummer 12 12. generasjon sto det i pressemeldingen om Nissans nye Skyline. Da får vi rulle den opp da, den mest europeiske av alle japanske biltradisjoner. |
||||||||||||||||
Født som Prince Jeg tror det skal godt gjøres å komme opp med noen japansk bil som har hatt en lenger kontinuerlig (nesten) europeisk historie. Den første Skyline jeg så var et spesialkarosseri fra Allemano. På Torino-utstillingen i 1960. Men da var merket og modellen allerede flere år gammel. Giovanni Michelotti hadde sittet hjemme i Torino og tegnet det karosseriet som debuterte på Paris-utstillingen i 1957. Da het bilmerket fremdeles Prince. Prince Skyline var lenge synonymt med japanske biler, også her hjemme gikk det en rekke Prince, eller PMC som de het da, spesielt som drosjer, i midten av seksti-årene.
Kjært barn… Men før det hadde navneforvirringen vært forholdsvis omfattende. Plutselig dukket det opp en bil som het Nippon Skyline. Det viste seg å være originalen, men satt sammen på en fabrikk i Belgia (som også satte sammen Volga, og bygget inn en grusom dieselmotor i russeren. Merkelige folk disse belgierne). Så fikk vi en som het Mikado Skyline, da hadde Prince plutselig bestemt seg for å gjøre Mikado til eksportnavnet på Prince. Og deretter het Mikado Skyline en kort stund PMC Mikado, før Nissan endelig kjøpte opp PMC i 1966 og fikk en slutt på lidelsene. Modellnavnet Skyline overlevde imidlertid (i motsetning til et annet Prince-navn, Skyway) og pryder altså nå en flunkende ny – bare-for-Japan (Infiniti i USA) – modell.
Ny igjen Den ser vel egentlig ganske gedigen ut i det nye Nissan formspråket, bitte litte grann lavere og høyere enn forgjengeren. Det er et par grep, fronten, spoileren bak, en taklinje som lener seg forsiktig forover, muskler over hoftene, som kanskje er med på å illustrere fabrikkens begreper som ”dynamic motion” eller ”dynamic rythm”. Mer interessant er nok den nye FR-L plattformen som nok er utviklet for å kunne brukes på ganske potente sportsutgaver også. Med i den nye oppskriften er en aktiv firehjulsstyring – hvor ble det egentlig av slike systemer etter at de hypet så enormt frem for ti år siden?
2X V6 Motorene er V6-enheter på 2,5 eller 3,5 liter. Den sterkeste er foreløpig på 315 hester, men også her ser vi nok for oss økende tendenser fremover. Det ligger sikkert en sportslig coupé-variant et sted hos Nissan og venter. Femtrinns automat med manualer bak rattet, selvfølgelig. Og en motor som er klasset som SU-LEV i Japan, hvilket ikke bare betyr moderat CO2, men også forsiktighet i omgang med NOx og de derre skumle NMHC’ene, (ikke-metan hydrokarboner) som det norske finansdepartementet ikke har peiling på i det hele tatt.
|