Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Brønnøysund sier ikke alt Å foreta en økonomisk sammenligning av selskaper som opererer i den automotive bransjen i Norge, kan fort bli omtrent som å sammenligne epler og reker. |
||||||||||||||||
Spesielt gjelder dette mellom selskaper som presenterer eiendom og drift samlet eller ei, rene norske selskaper kontra nordiske, eller tradisjonell innenrikshandel kontra norske selskaper som eksporterer artikler til nordiske distributører i Sverige, som igjen selger artikkelen tilbake over den norske grensen. Et eksempel på et konsern som i den senere tid har blitt omtalt med minus-resultater ( mer enn 5,8 millioner baklengs) i en norsk publikasjon er Mekonomen AS. Og de vil gjerne benytte www.motorbransjen.no til å gi utfyllende opplysninger for å korrigere helhetsbildet: - Om man ser på det rapporterte resultatet fra Mekonomen sentralt, viser Norge her et annet resultat enn konsernet Norge isolert. Dette skyldes at man sentralt rapporterer segmentet Norge, hvor også den norske andelen av det genererte resultat i den svenske grossisten er med i regnestykket, opplyser nestleder Frank R. Bekken (bildet). Konsernet Norge i Mekonomen-sammenheng består i dag av 21 hel- og deleide selskaper samt Mekonomen Norge AS. Mekonomen Norge AS administrerer grossistfunksjonen i Norge samt markedsfører og utvikler kjeden og er eiende selskap for de norske butikkene i kjeden som inngår i konsernet. - Det konsoliderte resultatet for konsernet Norge ble i 2005 NOK 1.037.000 etter en omsetning på NOK 424.480.000. Prognosen for 2006 peker mot et resultat på NOK 7.335.000 av en omsetning på NOK 466.385.000, det vil si en økning på 10 % på topplinjen og 600 % på bunnlinjen. Resultatøkningen skyldes i hovedsak et bedre resultatmessig bidrag fra eide butikker, samt at omsetningen i Mekonomen Norge AS nå er på et nivå som gir et bedret resultat også her, avslutter Frank Bekken.
|