Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Shell: Aldri renere eksos enn nå! ”Blyet, svovelen og alle andre skadelige stoffer er sterkt redusert i eksosen. Men hva gjør vi med CO2?” |
||||||||||||||||
Når den rød-grønne regjeringen fra nyttår justerer nybilavgiften etter hvor mye CO2 en biltype slipper ut, vil prisbildet som kjent forskyve seg opptil flere titusener kroner på mange modeller etter hva de slipper ut av karbondioksid. - Enkelt forklart straffer avgiftsreguleringen høyt bensinforbruk, forklarer Nina Heen (bildet) som er kvalitetsansvarlig for drivstoffene fra Shell i Norge. - Brenner du hydrokarboner, blir sluttproduktet vann og CO2. Det er ikke mulig å ”fjerne” CO2 fra en forbrenning. - Skal man redusere CO2-utslippene må man forbrenne mindre hydrokarbon, og det kan bare skje ved at både bensin- og dieselmotorer blir mer effektive og bruker mindre drivstoff!
Dramatisk bedring Hva som kommer ut av eksosrørene på dagens biler, er forskjellig fra bare ti år tilbake. De skadelige blyutslippene er for eksempel helt og holdent vekk fra 1994/1995. Blyets primære funksjon var å beskytte motorenes ventilseter mot slitasje, men problemet ble løst med nye metallegeringer i motordelene. Svovelen er også totalt borte fra drivstoffene. - Reduksjonen i skadelige avgasser skyldes både bedre bensin, bedre bilmotorer og innføringen av katalysatorer i 1989. Fortsatt er det utfordringer når det gjelder å redusere en del av partikkelutslippene fra dieselmotorer, og det kan gjøres forbedringer også med andre eksoskomponenter, men vi snakker nå om marginale bedringer i forhold til hvilke oppgaver man arbeidet med for et tiår tilbake, mener Heen. Den store utfordringen nå er utslippet av karbondioksid, der det – som illustrasjonen viser – ikke har vært noen reduksjon i det hele tatt. Grunnen er at det forbrennes like mye drivstoff fra europeiske biler som før. - Karbondioksid er ikke et giftig eller skadelig stoff i seg selv. Men når det slippes ut i større mengder enn hva naturen selv klarer å absorbere, skader det vårt globale miljø og skaper drivhuseffekt. - Om vi kunne klare å lage mer biologisk drivstoff gjennom effektiv produksjon av trær og planter, ville CO2-utslippene fra dette drivstoffet kunne sees i balanse mot hva plantene og trærne selv forbruker av CO2, og vi ville ha skapt et kretsløp uten overproduksjon av CO2. - Dette jobber Shell kontinuerlig med. Og om vi samtidig fortsetter å redusere bilenes drivstofforbruk i samme takt som vi har sett i senere år, er vi på vei mot å løse bilenes eksosproblematikk, mener Heen.
|