img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
100 Morgan Aeromax vil bli bygget
Matthew Parkin, salgsdirektør og styremedlem hos morgan-fabrikken, har besøkt den norske Morgan-representanten Roadster Square i Oslo.

Parkin har tidligere jobbet i Sverige for Volvo, men har vært tilknyttet Morgan de siste 10 år eller der omkring. Det er få sider rundt Morgans planer han ikke kjenner til. Men det er slett ikke alt han vil snakke om.

Her er det britisk diskresjon til fingerspissene. Og kanskje en smule eksentriskhet. Mannen i stripet skjorte, erkeengelsk brunrutet jakke (Savile Row?) og underfundig lystig ”Hallo Statsråd”- stemningspreg har, i tillegg til en samling på 11 førkrigsbiler (hvorav 3 Fiater, resten engelsk men ingen Morgan!), også en eplehage som hvert år avgir 12,5 tonn frukt, til glede for distriktets safterier.

Men ett slør letter han på: At den lukkede utgaven av Aero 8, Aeromax, som hittil bare har blitt sett i konseptutgave, vil bli bygget i 100 eksemplarer - og at produksjonen (nåja!) vil bli igangsatt i januar 2008. 50 kontrakter er allerede tegnet, hver av interessentene har betalt 25.000 pund i depositum. Prisen er beregnet til å ende på 94.000 pund pluss avgifter.

- Så dette blir Morgans top of the range- modell?

- Definetly, yes.

- Ingen betenkeligheter med å gi en coupé en slik status? Forrige gang Morgan prøvde seg på en lukket bil ble det jo verken en teknisk eller en kommersiell suksess?

- På 1960-tallet hadde vi bare et tradisjonelt, stivt chassis å bygge på. Dagens Aero 8 er basert på aluminiumsseksjoner og har moderne, komfortable hjuloppheng med meget up-to-date kjøreegenskaper. På 1960-tallet forsøkte vi dessuten å få til et helt annet utseende enn på åpne Morganer. Aeromax er derimot klart beslektet med suksessen Aero 8, og vi har en unik aluminiumsteknikk kalt ”superformed” som passer glimrende til både produkt og volum.

- ?

- ”Superformed” ble første gang benyttet på de tradisjonelle Morgan-skjermene i nyere opplag. Det var også denne teknikken som gjorde det mulig å skape den svungne fronten på Aero 8. Nå tar vi skrittet videre med taket til Aeromax. Metoden har kun ett handikap, den tar tid. Jaguar har vært helt på knærne etter å benytte den, men det er vanskelig og kostbart å utvikle en hurtigere prosess for metoden. Med Morgans volumer er ikke dét noe problem, humrer Parkin og godter seg synlig. 

- Hvem blir Aeromax-kundene?

Parkin forteller at det i hovedsak dreier seg om amerikanere. Samlere. Tidligere Aero 8-kunder.

- Er dette markeringen på 100 års-jubileet for åpningen av H.F.S. Morgans første verksted i 1908-09?

- One of them, yes.

- Og de andre markeringene?

- Det vil bli flere, men de kommer vi tilbake til etterhvert.

- Vil det komme en mer basic modell med det komfortable alu-chassiset?

- Når vi først har teknologien vil det være feil å svare nei, men jeg kan ikke svare for når det måtte bli. Vi har tilgang til mye teknologi som vi ikke har avklart når vi vil benytte. For eksempel brenselcellebilen som engelske universiteter har bygget på et slikt alu-chassis.

- Nå som dere snart er 100; har dere noensinne drøftet å gå inn i det plastdominerte trike-markedet igjen med en rask, kvalitetspreget trehjuler, om så for en begrenset periode? Som en markering av at dette er noe Morgan alltid har kunnet bedre enn noen?

- Haha, vær sikker på at vi snakker mye i ledelsen! Og vi har ikke bare snakket om én, men om 4-5 forskjellige trehjulskonsepter! Gjerne med tverrstilt Mini-motor, vi har jo kontrakt med BMW som motorleverandør. Bare å tenke på hvordan noe på tre hjul hadde flyttet seg med Cooper S-maskineri i snuta er jo direkte besnærende! Men jeg må dessverre skuffe deg, min venn – selv om vi snakker fritt hos Morgan, foreligger det ingen planer om å gjenopplive våre trehjulere…


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer