Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
100 Morgan Aeromax vil bli bygget Matthew Parkin, salgsdirektør og styremedlem hos morgan-fabrikken, har besøkt den norske Morgan-representanten Roadster Square i Oslo. |
||||||||||||||||
Parkin har tidligere jobbet i Sverige for Volvo, men har vært tilknyttet Morgan de siste 10 år eller der omkring. Det er få sider rundt Morgans planer han ikke kjenner til. Men det er slett ikke alt han vil snakke om. Her er det britisk diskresjon til fingerspissene. Og kanskje en smule eksentriskhet. Mannen i stripet skjorte, erkeengelsk brunrutet jakke (Savile Row?) og underfundig lystig ”Hallo Statsråd”- stemningspreg har, i tillegg til en samling på 11 førkrigsbiler (hvorav 3 Fiater, resten engelsk men ingen Morgan!), også en eplehage som hvert år avgir 12,5 tonn frukt, til glede for distriktets safterier. Men ett slør letter han på: At den lukkede utgaven av Aero 8, Aeromax, som hittil bare har blitt sett i konseptutgave, vil bli bygget i 100 eksemplarer - og at produksjonen (nåja!) vil bli igangsatt i januar 2008. 50 kontrakter er allerede tegnet, hver av interessentene har betalt 25.000 pund i depositum. Prisen er beregnet til å ende på 94.000 pund pluss avgifter. - Så dette blir Morgans top of the range- modell? - Definetly, yes. - Ingen betenkeligheter med å gi en coupé en slik status? Forrige gang Morgan prøvde seg på en lukket bil ble det jo verken en teknisk eller en kommersiell suksess? - På 1960-tallet hadde vi bare et tradisjonelt, stivt chassis å bygge på. Dagens Aero 8 er basert på aluminiumsseksjoner og har moderne, komfortable hjuloppheng med meget up-to-date kjøreegenskaper. På 1960-tallet forsøkte vi dessuten å få til et helt annet utseende enn på åpne Morganer. Aeromax er derimot klart beslektet med suksessen Aero 8, og vi har en unik aluminiumsteknikk kalt ”superformed” som passer glimrende til både produkt og volum. - ? - ”Superformed” ble første gang benyttet på de tradisjonelle Morgan-skjermene i nyere opplag. Det var også denne teknikken som gjorde det mulig å skape den svungne fronten på Aero 8. Nå tar vi skrittet videre med taket til Aeromax. Metoden har kun ett handikap, den tar tid. Jaguar har vært helt på knærne etter å benytte den, men det er vanskelig og kostbart å utvikle en hurtigere prosess for metoden. Med Morgans volumer er ikke dét noe problem, humrer Parkin og godter seg synlig. - Hvem blir Aeromax-kundene? Parkin forteller at det i hovedsak dreier seg om amerikanere. Samlere. Tidligere Aero 8-kunder. - Er dette markeringen på 100 års-jubileet for åpningen av H.F.S. Morgans første verksted i 1908-09? - One of them, yes. - Og de andre markeringene? - Det vil bli flere, men de kommer vi tilbake til etterhvert. - Vil det komme en mer basic modell med det komfortable alu-chassiset? - Når vi først har teknologien vil det være feil å svare nei, men jeg kan ikke svare for når det måtte bli. Vi har tilgang til mye teknologi som vi ikke har avklart når vi vil benytte. For eksempel brenselcellebilen som engelske universiteter har bygget på et slikt alu-chassis. - Nå som dere snart er 100; har dere noensinne drøftet å gå inn i det plastdominerte trike-markedet igjen med en rask, kvalitetspreget trehjuler, om så for en begrenset periode? Som en markering av at dette er noe Morgan alltid har kunnet bedre enn noen? - Haha, vær sikker på at vi snakker mye i ledelsen! Og vi har ikke bare snakket om én, men om 4-5 forskjellige trehjulskonsepter! Gjerne med tverrstilt Mini-motor, vi har jo kontrakt med BMW som motorleverandør. Bare å tenke på hvordan noe på tre hjul hadde flyttet seg med Cooper S-maskineri i snuta er jo direkte besnærende! Men jeg må dessverre skuffe deg, min venn – selv om vi snakker fritt hos Morgan, foreligger det ingen planer om å gjenopplive våre trehjulere…
|