Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
EU og EuroNCAP refser bilprodusenter EU-Kommisjonen er i ferd med å miste tålmodigheten med flere bilprodusenter som ennå ikke har etterkommet EUs krav om at frittstående verksteder skal få tilgang til produsentenes reparasjonsdata. |
||||||||||||||||
Nå har EU gitt bilprodusentene beskjed om at de risikerer å ikke få typegodkjent nye modeller dersom de ikke gjør modellens reparasjonsdata tilgjengelige. Bestemmelsen inngår i EUs nye miljølov Euro 5, som nettopp har vært til behandling i EU-parlamentet og som skal ratifiseres av de enkelte medlemslands ministere. Dersom saksgangen går etter planen, kan Euro 5 gjøres gyldig ved utgangen av 2009. Frittstående verksteder kan anmelde bilprodusenter som ikke utleverer ønskede data, og i følge Automotive News har EU allerede saker i gang mot Toyota, Fiat, GM og DaimlerChrysler fordi de har nektet å utlevere slike opplysninger. Også Audi, Honda og Kia får sitt for tiden. Men her er årsaken motsatt: De sier ikke for lite, men for mye. Formannen for EuroNCAP, Claes Tingvall (bildet), er ikke blid på at disse tre på forhånd lovet offentligheten at deres produkter Civic, Q7 og Cee’d ville oppnå 5 stjerner i kollisjonstestene. De to førstnevnte oppnådde ved testen kun 4, og koreaneren har visstnok ennå ikke ”møtt veggen”.
|