Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Billigdeler kan bli dyrt Avdelingen ”Business Unit Automotive Aftermarket” i Schaeffler Gruppen har gjennomført detaljerte tester for å finne forskjellen mellom originale dynamodeler og billige kopier, i dette tilfellet piratdeler og ikke OE-leverandører med egne forpakninger. |
||||||||||||||||
For å gjennomføre testene brukte spesialistene seks INA-produserte deler mot to kopideler produsert i Sør-Amerika. Delene ble utsatt for prøver som tilsvarer bilprodusentenes krav. Det er neppe noen overraskelse at de to dynamoene fra Sør-Amerika feilet i 8, respektive 27 prosent av det livsløpet som var påkrevd. Dette skyldes at begge kopidelene mistet driveevnen som førte til at dynamoene ikke genererte kraft. Levetiden for de INA-delene som ble testet var til gjengjeld 1.5 ganger den påkrevde levetiden. Disse var fullt operative og kunne ha blitt brukt ytterligere fremover. Kopidelene viste fatale feil: Festeanordningen var plassert på racewayen på den ytre ringen, slik at sentrifugalkraften som oppstår mens motoren er i drift vil føre til at festeanordningen blir presset ut av festesporet. Dette vil så føre til at drivbeltet vil glippe når motoren akselererer og føre til en tidlig feil på grunn av bortfallet av festeanordningen. Som et resultat fungerer ikke dynamoen lenger, og drivkraften blir borte. Funksjonstestene som ble gjennomført av INA viste at glippene oppsto ved en såpass lav motorhastighet som 3000 omdreininger i minuttet. INA-remskiven til dynamoer er produsert med festanordningen på den indre ringen. Dette sikrer den beste funksjon, ikke minst ved høyere hastigheter på motoren.
|