Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nissan med grønt program Nissan Motor Co. Ltd. fokuserer på reduksjon av CO2-utslipp gjennom et nytt program. Blant punktene er å både lansere en ”tre liters bil” innen 2010 og å utvide tilbudet av hybridbiler (Flexible Fuel Vehicles, FFV) i løpet av de tre neste årene. |
||||||||||||||||
Nissan vil også forsere utviklingen av en plug-in hybridteknologi og redusere utslipp av CO2 fra alle sine fabrikker med 7 % sammenlignet med 2005. Samtidig skal programmet skape grunnlag for en langsiktig, bærekraftig forretningsmodell, QCT-C, der Nissan fra inneværende regnskapsår gjør CO2 til et suksesskriterium for selskapet i tillegg til de tidligere faktorene kvalitet, pris og tid. Nissan tror at forbrenningsmotoren fortsatt vil være den primære energikilden for biler i nærmeste fremtid, og dette er grunnen til at de planlegger å lansere en bil som kan kjøre 100 kilometer på bare tre liter bensin. Lenger frem i tid vil elbiler drevet av batteri eller hydrogenceller bli stadig viktigere, og Nissan er blant dem som ser for seg at disse muligens vil kunne ta over for forbrenningsmotorene. I år vil Nissan introdusere sin første egenutviklede hybridbil på det amerikanske markedet, en Altima sedan. Tidlig i neste tiår vil Nissan lansere egenutviklete elbiler både med brenselceller og med batterier. Samtidig forbereder Nissan seg på utviklingen av et nytt selskap som skal utvikle, produsere og markedsføre lithium-ion batterier samtidig som de forserer utviklingen av plug-in hybridbiler.
Forbrenning først ”Hos Nissan tror vi at det er nødvendig å utvikle og forbedre forbrenningsmotorer samtidig som vi arbeider parallelt med utviklingen av elektriske biler,” sa Mitsuhiko Yamashita, visepresident ved Nissans avdeling for forsknings og utvikling. I følge Nissans grønne program 2010 vil konsernet lansere seks biler i Japan som vil overgå de japanske utslippsstandardene i 2010 med 20 %, slippe ut 75 % mindre eksos i forhold til 2005-standard, og bli utstyrt med et system som styrer luftkvaliteten inne i kabinen. Fra 2010 introduseres også bensinmotorteknologi som både er mer effektiv og som reduserer CO2-utslipp tilsvarende dieselbilnivå. Det innebærer blant annet at 4-sylindrede motorer kombinerer direkte innsprøytning med neste generasjons turboladersystem og variabel ventilstyrings- og ventilløftsystem (VEL). Allerede i år blir VEL-motorer som reduserer CO2-utslipp med 10 % tilbudt i Japan og Nord-Amerika. Men Nissan har ikke glemt diesel heller, og de lanserer første halvår 2007 en motor for Europa, Japan, Nord-Amerika og Kina med Euro4-standard i første halvdel av 2007. Den kommer først i Europa. Nissan vil også oppfylle USAs Tier2 BIN5 utslippsstandard og Japans nye, langsiktige krav for eksosutslipp. Et mål for forretningsåret 2007 er det også å selge en million biler med konstant, variabel kraftoverføring. I følge Nissan slipper slike biler ut 10 % mindre CO2 enn biler med konvensjonelt automatisk kraftoverføring. Vedrørende bioetanol kan alle nåværende Nissan bensinmotorer kjøres på en blanding av inntil 10 % bioetanol (E10), og i år kommer E85-bilen Armada FFV i salg i USA, i tillegg til Titan FFV som har vært i salg siden 2004. Om to år kommer de med en modell som kan gå på ren bioetanol (E100) på det brasilianske markedet. Markante miljøtiltak innen produksjon og gjenvinning er selvsagt heller ikke glemt, men det vil føre for langt å gå inn på disse emnene her.
|