Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
SFT gir håp for utslipps-bekymrede
I en pressemelding medgir Statens Forurensningstilsyn at høyere engangsavgift for biler med store CO2-utslipp vil føre til at det blir flere dieselbiler i Norge, og at dette medfører økte utslipp av NOx og partikler som kan bidra til noe forverret lokal luftkvalitet, spesielt i byer og større tettsteder der biltrafikken er stor. Dette vil føre til at folks helseplager kan øke noe. |
||||||||||||||||
Trøsten er at ”fra 2009 vil imidlertid dieselbiler få nesten like lave utslipp som bensinbiler av gasser som gir dårligere lokal luftkvalitet”. Det er selvsagt ikrafttredelsen av Euro 5 de sikter til, med strengere krav til utslipp av de lokalt forurensende gassene karbonmonoksid Med dagens Euro 4-krav kan dieselbiler slippe ut tre ganger mer NOx og 10 ganger mer partikler enn bensinbiler. Det er i dag ingen krav til partikkelutslippet fra bensinbiler - som er svært lavt - mens det er krav til dieselbiler. Enkelte dieselbiler (blant dem alle Suzukier) leveres allerede med partikkelfilter som standardutstyr, men de aller fleste dieselbilene selges fortsatt uten partikkelfilter, alternativt fåes det som (dyrt) ekstrautstyr. Nesten alle produsentene av dieselbiler klarer imidlertid å tilfredsstille dagens utslippskrav uten å installere et slikt filter. En av årsakene til dette er at det fra 2005 ble innført krav om lavt svovelinnhold i autodiesel i hele Europa. Med Euro 5-kravene om partikkelfilter på nye dieselbiler fra 2009 vil partikkelutslippet fra disse reduseres med 80-90 prosent og NOx-utslippet med 20 prosent. Fra nye bensinbiler vil både NOx- og HC-utslippet reduseres med 25 prosent. Men ikke før Euro 6 trer i kraft fra 2014 vil det bli krevet at NOx-utslippet fra dieselbiler kommer ned på nivået til bensinbiler. Partikler (svevestøv) fra eksos fra dieselkjøretøy og oppvirvling av støv fra dekk- og vegslitasje utgjør i dag et betydelig helseproblem i byer og tettstedsområder. Verdens helseorganisasjon (WHO) mener svevestøv er den forurensningskomponenten i luft som sterkest påvirker menneskets helse. Helseskadene fra svevestøv er blant annet astmaplager, utvikling av allergier, bronkitt og økt belastning for hjerte- og karsykdommer. Svevestøv kan også føre til for tidlig død. I mellomtiden har regjeringen som kjent varslet en miljødifferensiering av årsavgiften fra 2008. Dette vil føre til at også gjennom denne avgiften blir dieselbiler med store utslipp dyrere. Så kanskje det beste rådet for de som skaffet seg store, dyre dieselbiler før nyttår var: ”Kjøp i 2006. Bruk i 2007. Selg i 2008!”
|