Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ny Jag tar form Jaguar har avslørt at de skal erstatte S-Type med en helt ny modell i løpet av neste år. Her får du en forsmak. |
||||||||||||||||
Fra S til XF XF blir modellen som skal erstatte S-Type (les mer her), så når konseptbilen som vises i Detroit har betegnelsen C-XF er det ingen tilfeldighet. Her får du et klart signal om hvilken designretning du kan forvente at den britiske sports- og luksusbilprodusenten tar. Selv om kurvene er utpreget coupé-aktige er bilen utstyrt med fire dører. Antall seter er det samme som antall dører – og hver passasjer får et skålformet sete med god sidestøtte. Mellom seg har de også en høy konsoll enten de sitter foran eller bak. Takbuen kombinert med små vindusfelter prioriterer neppe baksetekomforten, og Jaguar medgir da også at det sportslige er mer vektlagt enn komfort.
Kompressor Utstillingsbilen har en 4,2-liters kompressormatet V8. 420 hk og et maks dreiemoment på 500 Nm gir en potensiell toppfart på opp mot 300 km/t, men i en produksjonsbil vil det bli en elektronisk sperre ved de sedvanlige 250 km/t. I tillegg til å vise designretning er Jaguar C-XF også et utstillingsvindu for avansert elektronikk. JaguarSense er prototypen på en teknologi som benytter bevegelsessensorer for å gi forskjellige impulser til bilens elektronikk. En juvelaktig strømbryter pulserer som et hjerte på senterkonsollen, og når den trykkes ned kommer gearvelgeren frem. Vi får nok se mer av denne bilen på en høstlig utstilling. Frankfurt i september burde vel passe med lanseringsplanene.
PS! Får du en snikende følelse av å ha sett bilen før? Det har du neppe, men kanskje tenker du på konseptbilen Iosis fra moderfirma Ford. Den hadde også coupéform og fire dører. Og slektskapet er jo utvilsomt til stede.
|