Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Toyota inn i nytt F1-år Toyota avduket fredag sin nye F1-bil. Samtidig markerte de 50 års satsning på motorsport. |
||||||||||||||||
50 år Toyota har en stolt bilsporthistorie som startet med deltagelse i Rally Australia i 1957, og siden har de vært involvert i en rekke forskjellige grener. Ikke minst innen rally hvor storheter som Björn Waldegård, Carlos Sainz og mange flere har sørget for heder og titler. Baneracing er heller ikke noe nytt for Toyota. Allerede i 1963 tok de sine første klasseseire for Touring Cars og de satte en rekke rekorder med sin spesialbygde 2000GT. Også Le Mans har stått på programmet, og de sikret seg andreplass i det legendariske 24-timersløpet 1999.
Over til F1 Siden 2002 har Toyota vært en del av Formel 1-sirkuset. I motsetning til de fleste konkurrenter valgte de å starte fra scratch i stedet for å kjøpe et eksisterende team som konkurrentene har gjort. Målet var VM-titler i løpet av fem år, men så langt har den store suksessen uteblitt. - Vi ber om unnskyldning til våre sponsorer og fans for manglende måloppnåelse i 2006, sa styreformann Tsutomi Tomita ved avduking av den nye bilen. – Vår største utfordring i år er å ta den første seieren. Vi sa det samme for et år siden, men nå gjentar vi målet. En av grunnene til at de mislyktes i fjor var tekniske problemer da bilen var som raskest. Teamet innrømmer også at de tok noen sjanser for å lykkes, men at de på slutten av sesongen var blant de to-tre beste teamene.
Samme motor – nye dekk I år har de bygget en helt ny bil mens motoren er så å si den samme som ved slutten av fjoråret. Nye FIA-regler påbyr nemlig å fryse utviklingen av motorer for å redusere kostnadene og bedre sikkerheten. I tillegg til å sitte i Toyotas F1-biler, skal motorene også leveres til Williams F1 som dermed blir en benchmark for teamet. Samarbeidet de to imellom innebærer også felles teknologisk utvikling, og det kan være et sjakktrekk for Toyota å bygge relasjoner til et av teamene med størst suksess og stoltest historie innen sporten. På dekkfronten er det også endringer sammenlignet med i fjor. Bridgestone er eneste leverandør og gummien er vesentlig hardere enn den var i fjor – noe som gir lavere hastigheter i kurver og noe lenger bremselengde.
Kontinuitet Førere i år som de siste sesongene er Jarno Trulli og Ralf Schumacher. Trulli fikk nettopp forlenget sin kontrakt for tre nye år mens Ralf har kontrakt ut inneværende år før den eventuelt må fornyes. En som nok håper at Schumacher ikke får fornyet kontrakt er Frank Montagny. Etter flere år som testfører for Renault og et år hos Super Aguri, har han nå flyttet til Toyota F1. Dermed er han også naturlig reserve dersom en av førerne skulle være forhindret fra å delta i et av løpene. Toyota sies å være den bilprodusenten som svir av mest penger på Formel 1. I tillegg til teamet har de også rustet opp sin hjemmebane ved Fuji-fjellet. Denne skal erstatte Suzuka på årets VM-kalender, noe ikke alle er like glade for siden Suzuka for mange er en favorittbane. Panasonic og Denso fortsetter som hovedsponsorer, mens Kingfisher Airlines og Esprit er nye logoer på årets bil. Formel 1-sesongen innledes i Australia 18. mars.
|